Travel hub Travel hub .

Travel hub

ليست تاسيسات اتمي اسرائيل را داريم/ تروريستي خواندن حزب‌الله تصميم عربستان است

نصرالله گفت كه اسرائيل بدون موافقت آمريكا وارد جنگي جديد نميشود و در آينده نزديك هم بعيد است چنين كاري كند چون دولت فعلي آمريكا در حال رفتن است.

تروريستي خواندن حزب‌الله تصميم عربستان است/ ليست تاسيسات اتمي اسرائيل را داريم

سرويس بين الملل فردا؛ خبرگزاري فارس نوشت: 
«سيد حسن نصرالله»‌ دبير كل حزب‌الله لبنان در دومين مصاحبه اختصاصي خود با شبكه الميادين لبنان طي دو سال و نيم گذشته،‌ مجموعي از مهم‌ترين مسائل منطقه را تشريح كرد.

اسرائيل بدون چراغ سبز آمريكا وارد جنگ نميشود
در مرحله حساس كنوني منطقه، موضوع رژيم صهيونيستي از اصلي‌ترين موضوعاتي بود كه «سيد مقاومت» به آن پرداخت و از افزايش نگراني عمومي در سطح منطقه از تشديد وضعيت نظامي در منطقه سخن گفت؛ وضعيتي كه اسرائيل بخشي از عوامل آن است.
نصرالله با بيان اينكه مقاومت در لبنان تحركات نظامي اسرائيل را در ميدان و در شمال فلسطين اشغالي كاملا تحت نظر دارد، پيامي مهم و واضح و مستقيم براي سران اسرائيل فرستاد و موضع مقاومت را در قبال هر اقدام احتمالي تل‌آويو روشن كرد.
نصرالله گفت كه اسرائيل بدون موافقت آمريكا وارد جنگي جديد نميشود و در آينده نزديك هم بعيد است چنين كاري كند چون دولت فعلي آمريكا در حال رفتن است.
عربستان و تشديد اوضاع عليه حزب‌الله
عربستان سعودي موضوع ديگري بود كه سيد حسن نصرالله به آن پرداخت و علل اينكه عربستان سعودي حزب‌الله و سران آن را در ليست تروريستي قرار داد،‌ تشريح كرد و پاسخ‌هايي شفاف به چرايي اقدامات رياض و افق آينده اين موضوع ارائه كرد.
علل خروج جزئي روسيه از سوريه
دبير كل حزب‌الله در اين مصاحبه همچنين دلايل خروج جزئي تجهيزات و نيروهاي روس از سوريه را تشريح كرد و راهبرد و ديدگاه محور مقاومت در قبال وضعيت سوريه و شخص بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را توضيح داد.
وضعيت داخلي لبنان
سيد حسن نصرالله همچنين در اين مصاحبه از وضعيت داخلي لبنان و گزينه مقاومت (و 8 مارس - تور روسيه ) براي كرسي رياست جمهوري و آينده روابط با نخست‌وزير پيشين لبنان نيز سخن گفت و تشريح كرد كه اگر مسائل داخلي لبنان از جمله مسئله رياست جمهوري حل نشود،‌ چه خطراتي و نگراني‌هاي امنيتي، لبنان را تهديد مي‌كند.
مشروح گفت‌وگوي و دو ساعت‌واندي سيد حسن نصرالله را در ادامه بخوانيد:
نصرالله در پاسخ سوال اول درباره تهديدهاي اسرائيل، اعلام كرد كه هرگونه اقدام اسرائيل عليه لبنان را بعيد دانست.
اسرائيل بدون اجازه آمريكا جنگي آغاز نمي‌كند
او در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است تجاوزي با اجازه آمريكا توسط اسرائيل انجام شود، گفت: ما ميدانيم كه اسرائيل بدون موافقت آمريكا جنگي آغاز نمي‌كند. تجربه‌هاي پيشين ما اين را ثابت كرده است.  اسرائيل جنگ سال 2006 را به درخواست آمريكا با هدف تغيير خاورميانه انجام داد. اسرائيل جنگي آغاز نميكند مگر با اجازه آمريكا و بعيد مي‌دانيم كه دولت اوباما چنين اجازه‌اي بدهد چون دارد مي‌رود [و دوره‌اش رو به پايان است] و هر جنگ جديد اسرائيل عليه لبنان، ماجراجويي‌اي است كه نتيجه‌اش معلوم نيست.
نصرالله افزود: متاسفانه برخي عرب‌ها نزد اسرائيل كار مي‌كنند از جمله در سازمان‌هايي و براي جاسوسي. اين سازمان‌ها معلوم هستند و شناخته شده... اسرائيل حساب و كتاب ميكند و اهداف [جنگ] بايد كاملا روشن باشد چرا كه هزينه بشري، معنوي و اقتصادي خيلي برايش مهم است.
دبير كل حزب‌الله در ادامه بر آمادگي مقاومت براي مقابله با هر اقدام اسرائيل اشاره كرد و گفت: مقاومت با آمادگي و درايت و مواضعش اسرائيل را به اين اطمينان رسانده كه هر جنگي عليه لبنان، هزينه‌اش هنگفت استو بايد سود و زيانش را بسنجد . اسرائيل خيلي جان شهركنشينان براي مهم است و اين نقطه‌اي است كه با آن تحت فشار است. ما از جنگي حرف ميزنيم كه داريم از خودمان دفاع ميكنيم از ملت و كشورمان. يعني اينكه ما وضعيت تجاوز نداريم. زمانيكه در چنين وضعيتي [حالت دفاع از خود] قرار بگيريم از سرزمين‌مان حمايت مي‌كنيم. اسرائيل ميگويد ميخواهد زيرساخت لبنان را ويران كند و لبنان را به 300 سال پيش برگرداند. ما هم تاكيد ميكنيم كه ضعيف نيستيم.

اگر اسرائيل تجاوزي كند، حق ماست كه زيرساختهايش را بزنيم - تور روسيه
نصرالله ادامه داد و تهديد كرد: مشكل [اسرائيل فقط] در انبارهاي آمونياك نيست كه در حيفاست. كارخانه‌هاي ديگري نيز هست. اسرائيل به نظر مي‌رسد ضمانت بين‌المللي و عربي ندارد يا حتي به رژيم‌هاي عربي خوش‌بين نيست. اين رژيم با موشك‌هاي حقيقي هدف گرفته نشده [تا الان]. زيرساخت‌هاي پتروشيمي و آنچه بيولوژيكي است، تاسيسات اتمي و انبارهاي اتمي و زرادخانه‌هاي كلاهك‌هاي اتمي.. اينها كارخانه‌ها و تاسيساتي است كه در شهرها و در جوار شهرهاي اسرائيلي موجود است. اينها اهدافي است كه اگر اسرائيل بخواهد زيرساخت‌هاي ما را بزند، حق ماست كه هر هدفي كه براي دشمن بازدارندگي ايجاد كند، هدف بگيريم.
نصرالله افزود: فرض كنيم كه ما اين اهداف را در رژيم صهيونيستي زديم. به كجا بازخواهد گشت [اين رژيم؟] اگر اينها اهداف در شهرها باشد، ما حق داريم اين شهرها را گلوله‌باران كنيم. اسرائيل اينجا هزارجور حساب كتاب خواهد كرد. ما ليستي كامل از كارخانه‌ها و انبارها و مراكز با مختصات جغرافيايي آن داريم. با امكاناتي كه مقاومت دارد، هيچ چيزي به اسرائيل كمك نخواهد كرد. اسرائيل ميداند كه هزينه اين جنگ هنگفت است.
در جنگ جديد هيچ خط قرمزي نمي‌شناسيم
دبير كل حزب‌الله سقف تهديد براي رژيم صهيونيستي را بالاتر برد و گفت: در هر جنگ جديدي عليه لبنان سقف و مرز و هيچ خط قرمزي نمي‌شناسيم. مقاومت از طرف اسرائيل و اعراب هدف گرفته شده و ما بعد از توكل بر خدا، با جديت تلاش مي‌كنيم هرچند وقوع جنگ را بعيد مي‌دانيم. ما قدرت داريم كه هر نقطه‌اي در فلسطين اشغالي را هدف بگيريم.
نصرالله ادامه داد: مراكز بيولوژيكي وجود دارد كه آنچه آنها نياز دارند و صادر مي‌كنند، ميسازد زماني كه به اين رژيم نگاه مي‌كنم مي‌گويم آنها مي‌دانند كه كشورهاي عربي داراي موشكهاي دقيقي هستند بنابراين چگونه نيروگاهها و كارخانه ها را در درون شهرها ساختند و چگونه اين شهرها را ساختند؟ نمي توانم تفسيري كنم مگر اينكه بگويم تضمين‌هايي از برخي رژيم‌هاي عربي گرفته‌اند.
نصرالله گفت: ما به دشمن تضمين امنيتي نمي‌دهيم بلكه به دشمن مي گوييم تجاوز نكند. زماني كه از توانايي ها سخن مي گوئيم كاملا مشخص مي كنيم كه  ما ميخواهيم از كشور و مردم مان حمايت كنيم. هيچ كس از ما نمي خواهد كه تضمين بدهيم و اساسا ما در موقعيت ارسال پيام به دشمن اسراييلي نيستيم و اساسا خود را موظف به پاسخگويي هم نمي دانيم. معادله ما كاملا مشخص است : «هرگونه تجاوز به لبنان  با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد».
نصرالله ادامه داد : لازم نيست كه پرده از سلاح مقاومت برداريم. اما اين حق مقاومت ، ارتش لبنان، مردم و ارتش هاي منطقه است كه هر سلاحي را داشته باشند كه بتوانند از طريق آن از وجود و حاكميت‌شان دفاع كنند. رژيم صهيونيستي فقط تهديد نمي كند بلكه شب و روز عمل هم مي‌كند. از 14 آگوست سال 2006 نبرد ديگر ظاهري نيست بلكه دشمن از ان زمان به بعد كاملا آماده است. نتانياهو حق دارد سلاح اتمي داشته باشد  اما ما حق نداريم سلاح دفاعي داشته باشيم؟
اسرائيل دنبال «درگيري بين جنگي» است
نصرالله با اشاره به رزمايش‌هاي مكرر اسرائيل گفت: از سال 2006، هرچه درباره رزمايش‌ها و آمادگي و تمرين‌هاي اسرائيلي‌ها گفته‌اند، جديد نيست. اسرائيلي‌ها بعد از جنگ تموز [33 روزه] كميته وينوگراد را تشكيل دادند و تحقيقات كردند و تلاش ميكنند ضعف‌ها را پوشش بدهند و دريافتند كه ارتش‌ آنان قدرت مشاركت در جنگ را در هر زماني ندارد. [گادي] ايزنكوت [رئيس ستاد مشترك ارتش] الان دارد طرح‌هايي را آماه مي‌كند و ما هم از حيث اطلاعاتي دنبالش ميكنيم. آنها بررسي مي‌كنند و ارزيابي مي‌كنند. برخي ميگويند حزب‌الله در سوريه مشغول است اما ما تيمي داريم كه فقط روي موضوع اسرائيل كار مي‌كند.
نصرالله ادامه داد: رژيم اسرائيل وارد جنگ نمي‌شود بلكه ممكن است اقدامي نظامي بكند و برخي اهداف را بزند و فكر كند كه مقاومت پاسخ نمي‌دهد يا اينكه با تكيه بر جو داخل لبنان تكيه كند و فكر كند كه مقاومت پاسخ ضعيف يا نامتناسبي مي‌دهد پس دنبال اهداف جديدي ميگردد تا آن را بزند و اين را «درگيري بين جنگي» مينامند.
به هر اقدام اسرائيل واكنش نشان مي‌دهيم
نصرالله تاكيد كرد كه به هر اقدام اسرائيل واكنش نشان ميدهد و گفت : الان در رژيم صهيونيستي كساني وجود دارند كه اينگونه فكر مي كنند ولي من به آنها مي گويم كه شما اشتباه مي كنيد . ما جنگ با اين نوع را نمي پذيريم و راه حل ميانه را هم نمي پذيريم. از زمان اقدام به تجاوز دشمن صهيونيستي عليه جنوب لبنان  از سال 1984 تا سال 2000 و از سال 2000 تا سال 2006  اين منطقه امن و امان بوده است. و از 14 اگوست 2006 تا به امروز اين منطقه امن و امان مانده است.
امروز يك دستاورد بزرگي براي ارتش، مقاومت  و مردم بدست آمده است هرگز كوتاه نخواهيم آمد و هرگز معادله جديدي اسراييلي را نخواهيم پذيرفت. هر گونه اقدامي ماجراجويي غير محاسبه شده اي خواهد بود. ما هرگز تسلين نخواهيم شد و ما  به هرگونه تجاوزي  واكنش نشان خواهيم داد و اسراييل بايد منتظر  هرگونه رفتاري از سوي ما باشد.
نصرالله افزود: آنها در آسمان لبنان شب و روز پرواز مي كنند تا به كي مي توان در مقابل اين كار سكوت كرد؟  اين موضوع داراي دو جنبه است: بعد اول مربوط به حاكميت است و بعد دوم كه خطرناك تر هم است موضوع امنيتي است. الان لبناني ها سرگرم موضوع  اينترنت غير قانوني هستند. بايد از زاويه امنيتي به موضوع نگاه كرد نه فقط از زاويه اقتصادي و مالي . نفوذ هواپيماهاي شناسايي به فضاي لبنان خطرناك تر از نفوذ اينترنت است.
جنگ عليه لبنان اقدام احمقانه‌اي است
نصرالله توضيح داد:  دولت لبنان مسئول مقابله با اين موضوع است ابراز انزجار كافي نيست.  تداوم پرواز هواپيماهاي شناسايي در فضاي لبنان بخشي از مرحله آماده سازي براي هرگونه تجاوزي است. بايد براي ارتش  سلاح لازم جهت ساقط كردن اين هواپيماها جاسوسي  را تامين كرد اما اين موضوع ممنوع است. ما به عنوان مقاومت مي توانيم براي ارتش راه حلي پيدا كنيم... ما كسي را ملزم به چيزي نمي كنيم ما از كشورمان سخن مي گوييم و ديدگاه ما هم كاملا مشخص  و آشكار است. دائما تاكيد مي كنم كه هم پيمانانمان را به چيزي ملزم نمي كنيم. جنگ عليه لبنان كار احمقانه اي است.
محور مقاومت شامل ايران، عراق، لبنان، فلسطين و .. است
نصرالله ادامه داد: ما به اين توجهي نداريم كه پيامي از اسرائيل دريافت كنيم. اگر اطمينان‌بخشي يا تهديدهاي باشد، كشورهاي اروپايي به دولت [لبنان] اعلام مي‌كنند. ديدار سه‌جانبه‌اي كه در ناقوره انجام مي‌شود در همين خصوص است. اسرائيل از پوششي غيرعلني برخوردار است. اسرائيل در جنگ تموز [33 روزه] از پوشش عربي برخوردار بود. اسرائيلي‌ها گفتند كه در جنگ تموز [33 روزه] يا جنگ‌هاي غزه از برخي مسئولان در دولت‌هاي عربي درخواست‌هايي دريافت كرده‌اند مبني بر اينكه جنگ اسرائيل متوقف نشود . اسرائيل تمايل اين كشورهاي عربي را مي‌داند. فايده اين سخنان علني فايده روحيه‌بخشي است اما آنچه اسرائيل بدان توجه مي‌كند مصلحت و موافقت آمريكا با جنگ جديد است و منتظر پوشش عربي نمي‌ماند.
نصرالله گفت: مقاومت در لبنان وقتي كه از موضوع اسرائيل حرف مي‌زند، بايد در نظر بگيريد كه اين محور شامل مقاومت لبنان، فلسطين،‌ سوريه،‌عراق و ايران مي‌شود و بخشي از ملت‌هاي عربي و اسلامي و آزادگان دنيا نيز با ما هستند... هر كدام از اينها در موقعيت خود تلاش مي‌كنند. توصيف كردن محور [مقاومت] به طور كامل غيردقيق است، مثلا برخي سياسيون داخلي اين ايراد را به مقاومت گرفتند كه روسيه با اسرائيل ارتباط دارد. روسيه كشوري بزرگ و يكي از قدرتهاي بزرگ است كه روابط و منافع خودش را دارد كه برخي از آن در منطقه است اما اين به اين معني نيست كه روسيه جزئي از محور مقاومت است و خودش هم چنين طبقه‌بندي نميكند. اما در سوريه ما و ايران و روسيه در سنگري واحد هستيم. در كليت جنگ و ارتباطات در جبهه‌هاي مختلف ما احساس مي‌كنيم كه در يك موضع هستيم.

ورود نظامي روسيه به سوريه با ايران و سوريه بررسي شده بود
برخي در دنيا مي‌گويند كه تصميم روسيه براي ورود به سوريه تصميم غافلگيركننده‌اي بود در حالي كه اين مسئله با سران ايران و سوريه بحث و بررسي شد و ما از اين مباحث مطلع بوديم. زمانيكه [ولاديمير] پوتين تصميمش را گرفت،‌ براي سوريه و ايران غافلگيركننده نبود بلكه در عالي‌ترين سطوح بررسي شده بود.
موضوع بين سه كشور در سطح سران عالي و وزارت خارجه‌ها و در سطح رؤساي ستاد مشترك بررسي و كميته عملياتي در بغداد تشكيل شد و در آن نمايندگاني از عراق،‌ روسيه، ايران و سوريه بود. ما هم نظرمان گرفته مي‌شود و يك طرف از طرف‌هاي مشاوره هستيم. مشاوره با ما از جانب ايران و سوريه است و تماس مستقيم هم باروسيه وجود دارد اما ما در مناقشه‌هاي سياسي، نظامي و راهبردي آنان دخالت نمي‌كنيم. ما نقش كمك‌ كننده را داريم و ادعاي بيش از اين نداريم.
چرا روسيه وارد شد و خارج شد؟
نصرالله در خصوص خروج روسيه از سوريه نيز گفت: خروج نيروهاي روسي از سوريه در واقع يك خروج بخشي تقريبا بزرگ بود. موضوع را بزرگ كردند. قدرت روسيه در سوريه در چارچوب يك دورنماي نظامي معيني براي بازپس گيري مناطق  و تغيير معادله  و كمك به عمليات ارتش سوريه و هم پيمانانش صورت گرفت. اما زماني كه تركيه يك فروند هواپيماي روسي را سرنگون كرد روسيه احساس تهديد كرد و اجازه نفوذ هيچ جنگنده تركي را به فضاي سوريه نداد و در پرواز اين هواپيماها را در آسمان سوريه واقع منع كرد؛ امري كه ميتوانست به درگيري روسي – تركي منجر شود. اين امر روسيه را برآن داشت تا نيروي نظامي بيشتري را كه پيش بيني نشده  به سوريه اعزام نمايد. تركها مجبور به رعايت ضوابط روس ها شدند و به اين ترتيب موضوع حل و فصل شد و اوضاع ارام شد و الان هم نيازي ديگر به اين نيرو نبود.

آنچه سوريه از تجهيزات روسي نياز دارد،‌هنوز هم موجود است
نصرالله تشريح كرد: به كساني كه خوشحالند و نگران ميگوييم آنچه نياز ميدان نبرد در سوريه از نيروي هوايي روسيه است همچنان موجود است و پوتين اعلام كرده است چنانچه نيازي به نيروي هوايي باشد در كمتر از ساعتي اعزام خواهد كرد. با ما در اين باره مشورتي نشد اما ما قبل از اجراي اين تصميم از آن آگاه بوديم.
نصرالله ادامه داد: ايران همانند سران سوريه خواهان راه حل سياسي در سوريه است اما طرف  ديگر به شدت آن را رد مي‌كرد. زيرا آنان و هم پيمانانشان ناتوان  بودند و شكست خورده بودند. آمريكا به اين اطمينان رسيده بود كه با ابزار الات نظامي نمي توان به يك راه حل در سوريه رسيد زيرا جايگزين اين راه در واقع  داعش و النصره بود.

هدف،‌ تبديل كردن سوريه به كشوري تابع و مطيع است
نصرالله در ادامه در پاسخ به سوالي درباره سوريه گفت: آمريكا دنبال آن راهكار سياسي است كه در به نفع اهداف خودش و متحدانش باشد. اين هدف، تغيير نظام سوريه و سيطره بر آن است تا اين كشور كشوري از كشورهاي تابعش باشد. جنگ بر سر شخص رئيس جمهور است كه چه كسي باشد و نماينده چه كسي باشد. ميخواهند آنچه را نتوانستند با جنگ بگيرند، تور روسيه در صلح [و مذاكره] بگيرند. راهكار سياسي يعني رسيدن به حل و فصلي كه ساختار اساسي نظام [سوريه] را حفظ كند.
دبير كل حزب‌الله افزود: درست نيست كه راهكار سياسي از بيرون بر سوري تحميل شود بلكه بايد اجازه داده شود كه سوري‌ها خودشان تصميم بگيرند. در قبال مسئله كنار رفتن بشار اسد، تركيه‌اي‌ها ممكن است بيش از سعودي‌ها واقع‌نگر باشد؛ آنكه پيشرفت در راهكار سياسي را مانع شده است،‌ عربستان است. آنكس كه امور را پيچيده مي‌كند تور روسيه و سقط شروط را بالا برده است، عربستاني است كه تمايل ندارد روند سياسي در سوريه آغاز شود.
تروريستي خواندن حزب‌الله تصميم عربستان است
نصرالله در ادامه به دشمني عربستان با حزب‌الله اشاره كرد و گفت: تصميم شوراي همكاري خليج [فارس] براي تروريستي خواندن حزب‌الله،‌ تصميمي سعودي بود و بقيه‌ هم آن را راضي مي‌كنند [با اقداماتشان]. عربستان قدرت مالي و رسانه‌اي و فتوايي [ديني] يعني تكفير ديني و تكفيري‌ها را دارد و هركس را كه با او مخالفت كند، با اينها تهديدش مي‌كند.

آل سعود حقيقت تروريسم است نه عربستان
نصرالله با انتقاد شديد از آل سعود گفت: حقيقت تروريسم از نظر ما آل سعود است نه عربستان. اميدواريم دولت هاي عربي همچين موضعي اتخاذ كنند. اين تصميم به دليل متراكم بودن پرونده هاي منطقه اي است . پروژه سعودي ها تزريق مقادير زيادي پول در لبنان است. از سال 2005 با هدف پايان دادن به مقاومت و جنگ 2006 سعودي ها دائما بر طبل جنگ كوبيدند و تلاش كردند اهداف خود را محقق كنند و ما اطلاعاتي در اين خصوص داريم.
طرح عربستان در سوريه و عراق و يمن شكست خورده است / عربستان 200 ميليارد دلار خرج كرد تا در جنگ عراق،‌ ايران را نابود كند
نصرالله، عربستان را شكست خورده توصيف كرد و گفت:  طرح آنان در سوريه و عراق با شكست مواجه شد. و همچنين در يمن. آل سعود تلاش كرد تا نظام ايران را با اختصاص 200 ميليارد دلار در جريان جنگ صدام عليه ايران از بين ببرد. جنگ عربستان عليه ايران هيچ ارتباطي به موضوع تشيع اين كشور ندارد. مشكل با شاه بود. جنگ عليه ايران را آل سعود راه انداخت و و عراق دوره صدام فقط يك ابزار بود. اين شكست آخري را كل دنيا فهميد كه نظام سعودي همه تلاش خود را كرد تا توافق هسته اي حاصل نشود و زماني كه توافق حاصل شد تلاش كرد كه امضا نشود و اين نظام در اينده هم تلاش خواهد كرد كه اين توافق اجرا نشود.
حزب‌الله در دنياي عربي و اسلامي جايگاهي دارد. ما در كل دنيا جايگاهي داريم و رژيم سعودي تحمل نمي‌كند كسي از او انتقاد كند. گناه شيخ نمر باقر النمر چه بود. او فقط از آنان [آل سعود] انتقاد مي‌كرد. من از وزير خارجه [لبنان] به دليل مواضعش تشكر مي‌كنم. رژيم سعودي اصلا تحمل نمي‌كند كه كسي آن را رد كند. عربستان از حرف حق مي‌ترسد. حزب‌الله چگونه سكوت كند. عربستان مجموعه اقداماتي كرد از جمله اينكه بر لبناني‌ها فشار وارد كند و به همين دليل ما را در ليست تروريسم قرار داد.
حزب‌الله بحريني‌ها را نه تجهيز كرده نه آموزش داده؛ اگر انجام داده بود، وضعيت طور ديگري بود
نصرالله در خصوص بحرين، گفت، آنچه كه درباره حزب الله گفته شده مبني براين كه ما در بحرين كسي را مسلح مي كنيم يك اتهام دروغ است. ما هرگز سلاحي به بحرين نفرستاده ايم.  و هرگز كسي را آموزش نداده ايم و هيچ شبكه تروريستي  در بحرين تشكيل نداده ايم. اگر ما اين كار را مي كرديم الان وضع متفاوت بود. ما همواره ملت بحرين را دعوت به صلح و تبعيت از علما كرده‌ايم. ما نه مشاركت داشته ايم و نه كمك كرده ايم و نه هرگز دخالت كرده ايم. هرگونه اتهام افكني به حزب الله در باره اين موضوع اتهام دروغ و ظالمانه اي است. و اگر تصميم دولت هاي عربي براين امر واقع شده است به نظرم تصميم باطلي است. به وزيران خارجه و داخلي  كشورهاي عربي مي گويم امور را به دقت بررسي كنند.
نصرالله ادامه داد: ما در منطقه از همه دعوت به گفت وگو و ايجاد راه حل سياسي كرده ايم. و هرگز خواهان درگيري با احدي نيستيم. ما فقط با اسراييل در نقاط مرزي مي جنگيم. وقتي ديدم محور مقاومت مورد هدف واقع شده است مجبور شديم به سوريه برويم براي مقابله . سعودي ها گفت و گو را نمي خواهند،  ايراني ها دائما خواستار گفت و گو با سعودي ها هستند. در دولت جديد ايران، در اولين مصاحبه مطبوعاتي ايراني‌ها گفتند كه خواهان گفت‌و‌گو با سعودي‌ها هستند و [محمد جواد] ظريف خواستار سفر به عربستان شد اما زمان سفر او را مشخص نكردند. سعودي ها گفت و گو با ايران،  سوريه و حزب الله را نمي‌خواهد.  ما خواستار هرگونه گفت و گويي هستيم اما مشكل اينجاست كه با رژيمي مواجه هستيم كه با خشم زيادي خواستار جنگ با حزب الله است.
نصرالله افزود: اميدوارم كه همه پايبند و متوجه مسئوليت شان باشند. از چند وقت پيش گفته شد كه گروهي در كويت به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شدند ولي حكايت رسواكننده اي بود. اعراب در جاهليت جهلشان هم چنين رفتاري را نمي كردند.
دبير كل حزب‌الله گفت: روابط ما با همه گروههاي فلسطيني يك رابطه ممتازي است. منشاي اين رابطه هم اين است كه اين گروهها همگي داراي يك موضع اشكار در برابر اسراييل هستند. ما اتحادهايمان براساس موضوعات سياسي است  نه براساس مسايل ديني يا عقيدتي . در باره [جريان] هشت مارس [در لبنان] هم چنين است. نيروهاي سياسي ، ملي و عربي وجود دارند كه به ما از برخي اسلامگراها هم نزديك ترند.
عربستان است كه گفت‌وگو با ايران، سوريه و با ما را رد مي‌كند
نصرالله گفت:‌ ما هميشه دعوت كرده‌ايم و الان هم به گفت‌وگوي سياسي در منطقه جز با دشمن اسرائيلي دعوت مي‌كنيم. همانطور كه گفتيم،‌ رژيم عربستان گفت‌وگوي سياسي با ايران را رد مي‌كند.
نصرالله با بيان اينكه حزب‌الله خواهان گفت‌وگو از جمله گفت‌وگوي ايران عربستان،‌ ايران و عرب‌هاي خليج [فارس] و گفت‌وگوي عراق عربستان است، افزود: نظام سعودي نه خواستار گفت‌وگو با ايران است نه با سوريه و نه با ما چون در موضع ضعف است. ما به هر گونه گفت‌وگو در سطح دنياي اسلام دعوت مي‌كنيم و مانع هيچ گفت‌وگويي نيستيم و اين اساسا خواسته ماست.
دبير كل حزب‌الله گفت: عربستان مشكلش با ما را بايد بين خودمان نگاه دارد و آن را به كساني كه ارتباطي به آنان ندارد، مرتبط نكند. آنچه عربستان الان انجام مي‌دهد، در دوران جاهليت هم جاهلان مرتكب نشده‌اند... ائتلافهاي عربستان بر اساس دين و تفكر نبوده بلكه ائتلافهايي سياسي بوده است. 

جريان‌هاي مختلف در ايران در حمايت از مقاومت و فلسطين متفق‌القولند
نصرالله در اواخر اين مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره ايران و جريان‌هاي مختلف آن و حمايت از فلسطين و مقاومت گفت: از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و از زمان امام خميني (ره)، جريان‌هاي سياسي متفاوتي كه در موضوعات اقتصادي و سياست خارجي با هم اختلاف نظر داشتند، وجود داشته است اما اينها در موضوع آرمان فلسطين و مقاومت دربرابر اشغالگري اسرائيل،‌هيچ اختلاف نظري ندارند بلكه در سطح سياسي و عقيدتي متفق‌القولند و روابط قديمي و دوستانه‌اي بين حزب‌الله و سران مختلف اين جريان‌ها وجود دارد. آنچه براي ما مهم است، اين است كه ايران حامي آرمان فلسطين است.

نصرالله: بعد از رئيس شدن روحاني با او ديدار كردم
دبير كل حزب‌الله افزود: روابط من با شيخ روحاني قديمي است و نظام جمهوري اسلامي و رهبر آن و دولتش براي جنبش‌هاي مقاومت بخصوص حزب‌الله احترام قائلند و من با روحاني در ايران پس از انتخابش در انتخابات رياست جمهوري ديدار كردم و ديدار مفصلي بود و در آن بر روابط قديمي ميان ما تأكيد شد.
خروج حزب‌الله از سوريه كذب است
دبير كل حزب‌الله لبنان در ادامه در پاسخ به سوالي درباره سوريه گفت:‌هر آنچه درباره خروج ما از سوريه گفته مي‌شود، نادرست است. باقي ماندن ما در سوريه مرتبط به اهدافمان است. ما در ممانعت از سقوط سوريه در دستان داعش و النصره شريك هستيم. خيلي روشن بود كه اين گروهك‌ها تحمل انتخابات و دموكراسي را ندارند و هر كس از صندوق رأي حرف بزند، تكفيرش مي‌كنند. اگر سوريه به دست داعش و النصره سقوط كند، نه تنها سوريه، بلكه لبنان هم [از دست] مي‌رود.
ما براي اين هدف به سوريه رفتيم و تا زمانيكه اين هدف به ما نياز داشته باشد، آنجا كه بايد باشيم،‌خواهيم بود. ما حزب‌الله، كاركرد و سرنوشتمان با سرنوشت برادرانمان در سوريه يكي است... تور روسيه ما دنبال ممانعت از خونريزي بيشتريم و اينكه برخي خواسته‌هاي بحق معارضه محقق شود.
وضعيت داخلي لبنان/ حزب‌الله از عون حمايت ميكند
نصرالله در خصوص مسائل داخلي لبنان نيز گفت: از ابتداي بازگشت [سعد] حريري [از عربستان به لبنان] حملات عليه حزب الله آغاز شد. با اين وجود گفت و گو ميان حزب الله و المستقبل وجود دارد اما ما آن را مثبت نمي بينيم. آنها تلاش مي كنند اجماعي ميان وضعيت لبنان و مطالبات سعودي ها ايجاد كنند.
نصرالله گفت:‌ما پايبندي اشكاري داريم.  مادامي كه [ميشل] عون [نامزد جريان 8 مارس براي رياست جمهوري] خود را كانديدا بداند ما با او هستيم.  ما خواستار رييس جمهوري هستيم كه نتوان او را با پول خريد و از رسانه ها نترسد و مرعوب قدرتهاي منطقه اي و بين المللي نشود. فرنجيه لياقت رئيس جمهوري را دارد و ما به او اطمينان داريم و او متحد و دوست ماست اما معتقديم فرنجيه نمي تواند ريس جمهور شود چون ما به عون پايبند هستيم و اين پايبندي را الزام اخلاقي خود مي دانيم.
رابطه ما با نبيه بري هم قابل احترام هست. با هم در باره مديريت اختلافاتمان تفاهم داريم. هرگز با [جنبش] امل به مشكل برنخورده ايم و نسبت به مواضع مان پايبنديم.
نصرالله در پايان گفت: اگر گفت وگو ميان حزب الله و المستقبل مي خواهد توفيقي داشته باشد بايد ملاقاتي با سعد حريري صورت گيرد كه من آمادگي اين ملاقات را دارم.  هرگونه ملاقاتي بدون شك به يك نتيجه سياسي منتهي خواهد شد. برادرها با هم ديدار مي كنند و مشكلات را بررسي مي نمايند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۰۲:۱۹ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :