Travel hub Travel hub .

Travel hub

«سوبوتنيك» -– روز كار داوطلبانه دست جمعي

تور روسيه - «سوبوتنيك»  -– روز كار داوطلبانه دست جمعي




سوبوتنيك

به واسطه تفكرات كمونيستي و تبليغات حكومتي، مردم شوروي براي كار كردن بسيار ارزش قائل بودند و اعتقاد داشتند كه براي موفقيت ارزش هاي والاي كمونيستي بايد تا حد ممكن كار كرد.
يكي از نمادهاي اين تفكر، «سوبوتنيك» است. (در زبان روسي Subbota يعني شنبه)

«سوبوتنيك» (Subbotnik) روز كار دسته جمعي بدون دريافت دستمزد است. كارهايي مانند آب و جارو كردن محله، تميز كردن كارخانه، تعميرات جزيي و…
اولين «سوبوتنيك» سراسري در شوروي، ۹۵ سال پيش (شنبه اول ماه مي ۱۹۲۰ -تور روسيه ) با حضور لنين برگزار شد.

لازم به توضيح است كه شروع اين ماجرا به يك سال قبل از اين تاريخ باز مي گردد، زماني كه حدود ۱۵ كارگر ايستگاه قطاري در مسكو، به صورت خودجوش، بدون دستمزد اضافه كاري كردند. بايد روحيه مردم در آن سال ها را در نظر داشت. ملت تازه از شر حكومت تزاري خلاص شده، حزب بولشويك انقلاب را از آن خود كرده و جنگ جهاني اول هم به پايان رسيده و مردم تازه انقلاب كرده، اميدوار بودند كه رنج و زحماتشان به بار بشيند.
مردم آن موقع شور و اشتياق زيادي داشتند و شايد واقعا مي خواستند داوطلبانه به كشور خدمت كنند. اما اجباري شدن آن توسط دولت كه به كار رايگان نياز داشت، و همين طور خسته و بي انگيزه شدن مردم، باعث شد تا به مرور زمان «سوبوتنيك» به يكي دو روز در سال محدود شود.
ولي در دهه پنجاه ميلادي، بعد از جنگ جهاني دوم، «سوبوتنيك» دوباره مردم را براي بازسازي كشور متحد و بسيج كرد و حتي به كشورهاي بلوك شرق و آلمان اشغال شده راه پيدا كرد.

امروزه هم، هر چند بسيار كمرنگ تر از سابق، «سوبوتنيك» و «واسكرِسِنيك» (بهروسي Voskreseniye يعني يكشنبه) در روسيه اجرا مي شود. اما به جز سالخوردگان كمتر كسي براي «سوبوتنيك» ارزش ايدئولوژيك قائل است.
هوا كه خوب مي شود، يعني اواخر ماه آوريل و اوايل ماه مي (ارديبهشت و خرداد -تور روسيه )، مردم علاقمند دور هم جمع مي شوند و محله شان را تميز مي كنند. نرده ها را رنگ مي كنند، گل و گياه مي كارند و…
علاوه بر اين شركت ها و كارخانه هاي بزرگ از اين روز براي تقويت روحيه تيمي بين كاركنانشان استفاده مي كنند و روزي را به اين كار اختصاص مي دهند. شايد «سوبوتنيك» تنها روزي باشد كه كارمندان ميز كارشان را گردگيري مي كنند! تور روسيه :)
بعضي خيريه ها هم از اين فرصت استفاده كرده و با برگزاري مراسم گروهي و داوطلبانه، براي كودكان بيمار و بي سرپرست پول جمع مي كنند.

فردا اول ماه مي است و تعطيلات ماه مي شروع مي شود. روز اول ماه مي روز كارگر است و روز ۹ مي روز پيروزي و پايان جنگ جهاني دوم و هر دو روز براي مردم روسيه بسيار مهم هستند. براي همين دو هفته اول ماه مي در روسيه تقريبا تق و لق است و مردم يا مسافرت مي روند يا داچا (ويلاي شخصي).

 

سفر به روسيه


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۰۰:۵۸ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :