Travel hub Travel hub .

Travel hub

سه نوستالژي يك شوروي نديده

به عنوان يك خارجي كه در روسيه امروزي زندگي مي كنم، خاطره اي از دوران شوروي ندارم. اما سه چيز در روسيه برايم نوستالژيك شده!

۱) فرش روي ديوار - تور روسيه
در روسيه و بعضي از كشورهاي اروپاي شرقي، به ديوار فرش آويزان مي كنند.
امروزه از مد افتاده و يك جورايي كلاس ندارد، اما در بعضي از خانه هاي قديمي ديده مي شود، به خصوص كنار تخت يا كاناپه پيرزن ها.
جوان تر ها بيشتر طرف دار دكوراسيون اروپايي هستند و اگر اين طور خانه اي را به ارث ببرند (كه زياد اتفاق مي افتد) سعي مي كنند به كلي دكوراسيون را تغيير بدهند. به همين دليل تعميرات داخلي، تجارت پر رونقي است.
حالا چرا اصلا فرش به ديوار مي زدند؟
زمان شوروي در حجم شگفت انگيزي ساخت و ساز انجام شد و جمعيت قابل توجهي از مردم شهر نشين شدند. خانه ها و مجتمع هايي كه در ۳۰ سال حكومت «استالين» ساخته شدند، عمري و مقاوم بودند و هنوز هم كه هنوز است محكم و پرابهت سر پا هستند.
اما در ۱۱ سال حكومت «خُروشُف» كه بعد از استالين رهبر شوروي شد، خيلي از خانه ها بي‌كيفيت و سري سازي بودند. فكرشان اين بود كه فعلا اسكان مردم انجام بشود، كمونيسم كه شكوفا شد، اساسي ساخت و ساز مي كنيم. به اين خانه هاي بي كيفيت «خُروشُفكا» مي گويند.
ديوار خيلي از اين خانه ها انقدر نازك و بي كيفيت بود كه در دهه شصت ميلادي، آويزان كردن فرش به ديوار به عنوان عايق گرمايي و صوتي مرسوم شد.
ضمن اين كه روس ها از طريق قفقاز و آسياي ميانه با فرهنگ شرقي و فرش آشنا بودند و در دوران شوروي، فرش هاي ارزان قيمت ازبك، تاجيك، تركمن و قزاق در دسترس بود.
با اين وجود، روس ها علاقه اي به تابلو فرش ندارند.

۲) راه پله و ديوارهاي سبز و آبي رنگ
به طور كلي در شوروي كمونيست، تنوع كم بوده و اكثر جنبه هاي زندگي مردم يكدست و يك جور بوده. از جمله رنگ فضاي هاي مشاع ساختمان هاي مسكوني و اداري، مانند ورودي، ديوار راه پله و…
نمي دانم چرا بيشتر از هر رنگ ديگري، از رنگ سبز مغز پسته اي و آبي روشن براي رنگ كردن اين فضاها استفاده مي شده. قرنيز ها را هم قهوه اي رنگ مي كردند. رسمي كه هنوز هم كم و بيش در خانه هاي قديمي ساز رعايت مي شود.
يك دوستي مي گفت، پيگمنت اين رنگ ها در حجم زيادي براي مصارف نظامي (استتار - تور روسيه ) توليد مي شده است و به همين دليل اين رنگ ها ارزان در مي آمده اند.

۳) تنه سفيد شده درختان
آهك زدن پايين تنه درختان مختص روسيه نيست، اما براي من يادآور شوروي است.
اوايل بهار، زماني كه آخرين برف تازه آب شده و زمين هنوز سرد است، يك متر پايين تنه درختان را با تركيبي از آهك، رنگ مي كنند تا حشرات موذي خود را از پايين به شاخ و برگ ها نرسانند.
آخراي پاييز و قبل از اولين برف زمستاني هم دوباره اين كار را تكرار مي كنند. گفته مي شود به اين دليل كه انعكاس آفتاب روي برف، باعث ايجاد گرما در تنه درختان مي شود و ساعت بيولوژيك درختان را به هم مي زند. يعني درخت فكر كند بهار شده و ممكن است باعث سرمازدگي شود.
براي همين دوباره پايين تنه درخت را سفيد مي كنند تا نور را جذب نكند و گرم نشود.

 

تور روسيه در ايران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۲۷:۴۶ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :