Travel hub Travel hub .

Travel hub

داستان كاندوم در روسيه

كاندوم، سقط جنين، ختنه، روسيه، شوروي

در روسيه تزاري، درست مانند كشورهاي اروپايي، كاندوم را معمولا از روده حيوانات درست مي كردند.
بعد از انقلاب كمونيستي شوروي، در دهه ۳۰ ميلادي بود كه كارخانه اي در نزديكيمسكو به نام Bakovski، با استفاده از رزين، شروع به توليد صنعتي كاندوم كرد.
اين كارخانه تا حدود ۵۰ سال تنها كارخانه توليد كاندوم در كل شوروي بود و طي اين مدت حدود ۲۰۰ ميليون قطعه كاندوم توليد كرد.
براي سال هاي سال عبارت «محصول شماره ۲» (Izdelie nomer dva - تور روسيه ) كه مشخص كننده سايز بود، به جاي كلمه كاندوم استفاده مي شد. (سايز ۱ و ۳ بعد از مدتي از توليد خارج شد.)
جنس اين كاندوم ها از لاتكس نبود و كيفيت خوبي نداشت. ضمن اين كه مثل اكثر محصولات، كاندوم در دوران شوروي كمياب بود.
قيمت اين كاندوم ها ۲ كوپك بود (هر صد كوپك يك روبل است). در آن زمان ۲ كوپك، قيمت بليت اتوبوس يا يك ليوان شربت بوده.
بعد از فروپاشي شوروي، اين كارخانه از كار افتاد و انواع و اقسام كاندوم وارد روسيهشد.

جالب اين است كه شوروي، اولين كشوري بود كه سقط جنين را قانوني كرد. فقط براي دو دهه در زمان استالين، محدوديت هايي اعمال شد كه خيلي هم سختگيرانه نبود.
امروزه روسيه، با وجود در دسترس بودن كليه امكانات پيشگيري از بارداري، بيشترين تعداد سقط جنين در دنيا را دارد و سالانه ۶ ميليون روس سقط جنين مي كنند. يعني دقيقه اي ۱۲ نفر! ( تور روسيه .)
اين عدد حتي از تعداد سقط جنين در چين هم بيشتر است. در واقع، تعداد سقط جنين در روسيه دو برابر تعداد زاد و ولد است. و خبر بد اين كه ۲۰ درصد سقط جنين ها، مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۸ ساله است.
و از اين جالب تر اين كه اين رقم در زمان شوروي ۴ برابر امروز بوده. بارها و بارها از دوست و آشنا و فاميل شنيده ام كه در زمان شوروي چند بار سقط جنين كرده اند.
سقط جنين در روسيه زير پوشش بيمه است و هزينه آن توسط دولت تامين مي شود. تا ۱۲ هفته به اختيار خانم باردار، از ۱۲ هفته تا ۲۲ هفته، اگر بارداري به دليل تجاوز باشد، و بعد از آن به دلايل پزشكي و سلامتي مادر.

با وجود قانوني بودن سقط جنين و در دسترس بودن هرچند محدود كاندوم، جمعيت شوروي از ۱۶۰ ميليون نفر در دهه ۳۰ ميلادي، به ۲۹۰ ميليون نفر در دهه ۸۰ ميلادي رسيد. بيشترين رشد جمعيت مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي، يعني دوران رفاه نسبي بعد از جنگ جهاني دوم است. اما رشد جمعيت در روسيه امروزي، صفر يا منفي است.

تور روسيه

و اما نكته آخر.
زمان شوروي، سعي كردند تا تمام مظاهر ديني را حذف كنند، از جمله، ختنه.
اما در عمل اكثر مسلمانان، مانند بعضي از مسيحيان و يهوديان، به رسم و رسوم خود پايبند ماندند و در خفا به سنت هاي خود عمل مي كردند.
دولت شوروي، به طور چرخشي، اعتقاد و تعهد بعضي از مقامات مسلمان را چك مي كرد تا مطمئن شود فرزندان پسر خود را ختنه نكرده اند. ولي هميشه دليل و بهانه اي پزشكي براي ختنه فرزندان خود «بر خلاف اعتقاد شخصي» پيدا مي شد! و بنابراين مسلمانان، حتي مقاماتي كه زير ذره‌بين بودند، به سنت ختنه وفادار ماندند.تور روسيه ... سفر به روسيه ...


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۲۹:۱۹ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :