Travel hub Travel hub .

Travel hub

روسيه - داچا

تور روسيه - داچا

حدود نيمي از خانواده هاي شهر نشين روسيه، ويلايي در اطراف شهر و در مناطق خوش آب و هوا دارند كه به آن «داچا» (Dacha - تور روسيه ) مي گويند.
«داچا» معمولا يك تكه زمين چند صد متري با يك كلبه نسبتا كوچك است و امكانات زيادي ندارد. اما در همين كلبه هاي كوچك است كه دنيايي از خاطرات كودكي مردم روسيه شكل مي گيرد. شيطنت هاي كودكانه، شنا در رودخانه، چيدن توت فرنگي و ميوه هاي بوته اي، جمع آوري قارچ، ماهيگيري، قايم موشك بازي در جنگل، وقت گذراندن با پدر و مادر بزرگ و…
در همين كلبه هاست كه تابستان ها و آخر هفته ها، مردم دور هم مي نشينند و كباب درست مي كنند و مي خورند و مي نوشند و ساز مي زنند و آواز مي خوانند و مي رقصند و شب نشيني مي كنند.
تقريبا در همه آثار ادبي روسيه هم بخشي از داستان در «داچا» اتفاق مي افتد و اين نشان از نقش مهم آن در فرهنگ روسيه دارد.

«داچا» ها اغلب در كنار هم و به شكل يك دهكده كوچك هستند. بعضي ها هم «داچا» يشان را بازسازي و حتي «بانيا» (حمام روسي)در آن درست كرده اند. آن ها هم كه پولدارترند، در شهرك هاي اختصاصي و لوكس داچاهاي مجهز و امن دارند. شهرك هايي مثل Otrada و Nakhabino در اطراف مسكو از اين دست هستند و اجاره هر كدام از اين خانه ها از ماهي ده هزار يورو شروع مي شود.

«داچا» در اصل يعني «هديه تزار» ( تور روسيه ). در زمان روسيه تزاري، بعضي از نخبگان يك تكه زمين در اطراف شهر از تزار دريافت مي كردند. بعدها و در زمان انقلاب صنعتي در روسيه، شهرها پرجمعيت و شلوغ شدند و به پناه بردن به خلوت «داچا» مد شد.

 مركز تخصصي تور روسيه در ايران

در زمان شوروي و با غلبه تفكرات كمونيستي، «داچا» علاوه بر محلي براي تفريح، به باغچه اي براي كاشت محصولات مورد نياز خانواده و پرورش حيوانات محلي تبديل شد و محدوديت هايي در اندازه زمين و بنا و امكانات گرمايشي «داچا» وضع شد تا فقط به صورت خانه دوم و موقت مورد استفاده قرار بگيرد.
آن هايي هم كه داچا نداشتند، مي توانستند از «داچاي دولتي» (Gosdacha) يا به عبارتي «داچا»ي سازماني استفاده كنند. چيزي شبيه ويلا هاي سازماني ادارات دولتي در ايران كه هنوز هم هست.

سفر به روسيه

روس ها اهميت زيادي براي وقت گذراندن در طبيعت قائلند و به پرورش گل و گياه، چه در آپارتمان و چه در فضاي باز علاقه زيادي دارند. به طور كلي در روسيه خيلي بيشتر از ايران در خانه مردم و ادارات و شركت ها، گل و گياه مي بينيد.
هنوز هم بعضي ها كه از «داچا» كه بر مي گردند، با خودشان زنبيل هاي پر از صيفي جات و ميوه و سبزي به خانه مي برند. از اين لحاظ، «داچا» كاركردي شبيه باغچه هاي مردم در اروپا را دارد.
هواي گرم كه نزديك مي شود، فروشگاه ها پر مي شود از وسايل مورد استفاده در «داچا». از ميز و صندلي و سايه بان بگيريد تا گل و گياه و وسايل باغباني و استخرهاي بادي و…

با توجه به هجوم مردم به سمت «داچا» هايشان، ترافيك به سمت خارج از شهر در اواخر ساعت اداري روز جمعه (پايان هفته كاري / تور روسيه..) و ترافيك به سمت داخل شهر روز يكشنبه (آخر تعطيلات) در مسكو معروف و كلافه كننده است. اما در تابستان، شهرها خلوت مي شوند. اكثرا يا مسافرتند، يا «داچا».

اكثر خارجي ها و به خصوص ايراني ها از خشك و سرد بودن روس ها گله دارند. اما اگر به «داچا» دعوت بشويد، مي بينيد كه روس ها بين خودشان و با دوستانشان، مردمان بسيار خون گرم و مهربان و بذله گويي هستند.

 

 

سفر به روسيه 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۳۳:۱۴ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :