Travel hub Travel hub .

Travel hub

ماسلنيتسا، نوروز اسلاو ها

تور روسيه - ماسلنيتسا، نوروز اسلاو ها

 

 

ماسلنيتسا (Maslenitsa - تور روسيه ) جشن يك هفته اي است كه در اسفند ماه (بين اواخر فوريه و اوايل مارس) در روسيه و كشورهاي اسلاونژاد مثل بلاروس و اوكراين برگزار مي شود.
اين جشن آييني، در واقع نماد پايان زمستان و فرا رسيدن بهار است و مي توان آن را «نوروز اسلاوي» ناميد.
ماسلنيتسا ريشه هاي باستاني و غير مذهبي دارد و تا قرن ۱۴ ميلادي تقريبا همزمان با نوروز ايراني برگزار مي شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باورهاي مذهبي كليساي ارتودوكس آميخته شده. در اين هفته، مومنان از خوردن گوشت منع شده اند و آخرين هفته اي است كه مي توانند محصولات لبني و تخم مرغ بخورند. به همين دليل به اين جشن «هفته پنير» هم گفته مي شود.

بلافاصله بعد از ماسلنيتسا، «روزه داري بزرگ» چهل روزه آغاز مي شود كه طي آن بايد نه تنها از از خوردن گوشت، بلكه از كليه محصولات حيواني، موسيقي تند و رقص و پايكوبي امتناع كرد. روزه بزرگ به عيد پاك (ايستر) ختم مي شود كه زنده شدن حضرت مسيح پس از مصلوب شدن را جشن مي گيرند.

مهمترين نماد اين جشن «بليني» (Blini)، نوعي پنكيك نازك و از غذاهاي مليروسيه است كه چون گرد و گرم و زرد رنگ است، نماد خورشيد محسوب مي شود. ضمن اين كه براي مومنان آخرين فرصت خوردن شير و تخم مرغ قبل از چهل روز روزه داري است.

ماسلنيتسا روز دوشنبه شروع مي شود و هر روز هفته آداب و رسوم و برنامه هاي خاص خودش را دارد و اوج آن روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه است. در اين روزها به ديد و بازديد بزرگ ترها مي روند و «بليني» خانگي درست كرده و مي خورد، گلوله برف بازي كرده و به فقرا كمك مي كنند.

همين طور رسم است كه آدمك هاي چوبي با صورت گرد از جنس حصير به نام «بانو ماسلنيتسا» درست كرده و روز آخر آتش مي زنند كه در واقع نماد پايان دادن به زمستان است.

يكشنبه، يعني روز آخر اين جشن هم، رسم است كه مردم، كوچك و بزرگ، حضوري يا تلفني و پيامكي از هم عذرخواهي و طلب بخشش مي كنند.
براي خيلي از روس ها، اين جشن يادآور بوي خوش «بليني»، مهماني و دور هم نشيني هاي شبانه، سماورهاي جوشان، زنگ ناقوس كليسا، برف بازي، كارناوال هاي شادي و بازارهاي مكاره است. 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۹:۳۷ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :