Travel hub Travel hub .

Travel hub

عيد «يكشنبه بيدمشك»

امروز در در روسيه عيد «يكشنبه بيدمشك» است كه در مسيحيت به آن «يكشنبه نخل» يا «عيد شعانين» مي گويند.
اين جشن كه در آخرين يكشنبه قبل از عيد پاك (زنده شدن حضرت مسيح پس از مصلوب شدن) برگزار مي شود، يادآور روزي است كه حضرت مسيح وارد اورشليم شد و مردم به زير پايش شاخه هاي درخت نخل ريختند.
در كشورهاي مختلف، به دليل در دسترس نبودن نخل، از گياهان محلي استفاده مي شود و در روسيه، يكي از اولين گياهاني كه بعد از سرماي زمستان مي رويد، بيدمشك است.

مردمان باورمند مسيحي، روز شنبه و يكشنبه به كليسا مي روند و دسته هاي بيدمشك را متبرك كرده و به خانه مي برند. بعضي ها هم دسته هاي متبرك شده بيدمشك را به قبرستان برده و بر مزار از دنيا رفتگانشان، به خصوص پدر و مادر مي گذارند.

بيدمشك (به زبان روسي: verba) در فرهنگ پاگاني روسيه (قبل از مسيحيت - تور روسيه ) هم جايگاه خاصي داشته. بر اساس افسانه هاي روسي، بيدمشك در اصل يك مادر بوده كه طبيعت را مسخره مي كند و مي گويد من از تو بيشتر بچه دارم، و طبيعت هم او را نفرين كرده و به شكل بيدمشك در مي آورد. بيدمشك براي مقابله با چشم بد استفاده مي شده، و همين طور براي ايمن كردن حيواناتشان در برابر درندگان.

يكشنبه بعد از «يكشنبه بيدمشك»، عيد پاك است و بدين ترتيب «روزه داري بزرگ» كه از بعد از جشن «ماسلنيتسا» يا همان نوروز اسلاو نژادها در اسفند ماه شروع شده بود، پايان مي يايد و روزه داران مي توانند دوباره تخم مرغ و گوشت و محصولات لبني بخورند.

تور روسيه

مركز تخصصي سفر به روسيه

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۰:۲۰ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :