Travel hub Travel hub .

Travel hub

عيد پاك در روسيه

يكشنبه، ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، در روسيه «عيد پاك» يا «پاسخا»، يكي از بزرگ ترين عيد هاي مسيحيان است.
در اين روز حضرت مسيح پس از اين كه در اورشليم شكنجه و مصلوب شده بود، دوباره زنده شد.
«پاسخا» (يا «ايستر» - تور روسيه ) از جهاتي شبيه «عيد فطر» مسلمانان است، چون پايان «روزه داري بزرگ» ۴۰ روزه است كه بعد از «جشن ماسلنيتسا» در اسفند ماه شروع شده بود.
در اين ۴۰ روز، مومنان از خوردن گوشت و محصولات لبني و حيواني خودداري مي كنند و سراغ رقص و موسيقي و پايكوبي نمي روند.
البته در مسيحيت اين تنها دوران روزه داري نيست و در چندين زمان ديگر از سال هم روزه مي گيرند.

مسيحيان ارتودوكس روسيه، روز پنج شنبه كيكي به نام «كوليچ» پخته يا تهيه مي كنند و روز شنبه آن را براي متبرك كردن به كليسا مي برند تا براي مراسم روز يكشنبه آماده باشد. همين طور رسم است كه روز پنج شنبه در كليسا به گناهان خود اعتراف كنند. بر خلاف مسيحيان كاتوليك كه به صورت ناشناس اعتراف مي كنند، ارتودوكس ها چهره به چهره در برابر كشيش خود گناهان خود را بر مي شمرند.

شنبه شب در كليسا ها مراسم طولاني برگزار مي شود و تلويزيون هم مستقيم پخش مي كند. بعد از اعلام از طرف كليسا، مردم با گفتن اين جمله كه «مسيح دوباره زنده شد.» ۳ بار همديگر را مي بوسند.
طبق سنت، كشيش، تكه هاي كوچك نان را در ظرف شراب فرو كرده و در دهان حاضران در مراسم كه در صف ايستاده اند مي گذارد. نان و شراب نماد تن و خون حضرت مسيح است.
در اين شب، مردم از آتشي كه از مقبره حضرت مسيح در اورشليم آورده شده شمع روشن كرده و سعي مي كنند آن را به خانه ببرند. مومنان تا صبح در كليسا بيدار مي مانند و عبادت مي كنند.

روز يكشنبه كه همان عيد «پاسخا» است، تخم مرغ رنگي كه از قبل آماده كرده بودند و «كوليچ» و همين طور پنير شيرين مزه خاصي به نام «پاسخا» را روي ميز چيده و در كنار خانواده و دوستان جشن مي گيرند.
معمولا روي كيك «كوليچ» و «پاسخا» (كه فقط در عيد پاك مي خورند / تور روسيه ) حروف XB ديده مي شود كه اول عبارت «مسيح از مرگ برخاست و زنده شد.» گرفته شده.
بچه ها و حتي بزرگ ترها با تخم مرغ ها بازي مي كنند تا ببينند تخم مرغ چه كسي زودتر مي شكند. همديگر را مي بوسند. به پياده روي و بازديد دوستان و اقوام مي روند. و همين طور آن ها كه دوست داشته باشند مي توانند بالاي برج ناقوس رفته و ناقوس را به صدا دربياورند.

يكشنبه قبل از عيد پارك، عيد «يكشنبه بيدمشك» است كه آن هم مراسم جالبي دارد.

 

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۵۵ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :