Travel hub Travel hub .

Travel hub

بازتاب يك توافق پشت درهاي بسته/ طلاي سياه، روسها را به مسالمت با اعراب مجاب كرد

تور روسيه

 

بين الملل > خاورميانه - ايرنا نوشت: هنگامي كه عربستان و روسيه كه درگير جنگ سرد هستند، به همراه ونزوئلا و قطر بر سر عدم افزايش توليد نفت توافق مي كنند، بدين معناست كه ديگر توانايي تحمل زيان هاي بزرگ ناشي از سقوط قيمت نفت وكاهش درآمد وضعف ارز ملي و افزايش هزينه هاي جنگ را ندارند.

 به نوشته 'راي اليوم'، وزيران نفت عربستان ، قطر ، روسيه و ونزوئلا در نشستي مشترك كه ديروز سه شنبه در پشت درهاي بسته در دوحه برگزار شد، توافق كردند كه در صورت موافقت ديگر توليد كنندگان مهم نفت خام، ميزان توليد آن را سطح ماه ژانويه (دي/بهمن - تور روسيه ) نگه دارند.
راي اليوم افزود: عبد الصمد العوضي متخصص كويتي در امور انرژي ومقيم در لندن در خصوص اين توافق ناگهاني عقيده دارد كه مشكل اصلي، نگه داشتن توليد نفت در سطح كنوني نيست بلكه افزايش توليد نفت توسط عربستان وكشورهاي حاشيه خليج فارس در دو سال گذشته است كه منجر به اشباع بازارها و سقوط قيمت نفت شد، عربستان از دو سال قبل توليد خود را به يك ميليون بشكه افزايش داد وكويت نيز از سه ماه پيش با پيروي از اين كشور توليد خود را 300 هزار بشكه افزايش داد و اكنون ديگر عدم افزايش توليد نفت به معني مشروعيت بخشيدن به اقدام پيشين عربستان وتداوم آن است.

العوضي گفت: عربستان اين مشكل را ايجاد كرده است، و در حال حاضر تلاش مي كند آن را به نحوي رفع و رجوع كند اما نمي خواهد آن را ريشه اي حل وفصل نمايد. اين كار فايده اي ندارد واوضاع را تغيير نمي دهد و هر گونه افزايش قيمت حاصله از اين توافق هم موقتي است وبه سرعت از بين مي رود.

براي اينكه توافق باقي بماند لازم است عراق وايران هم به مضمون آن پايبند باشند اما مشكل اينجاست كه اين كشورها از جمله ايران كه از طرف اوپك يك ميليون بشكه سهم خود را از دست داده است، پس از رفع تحريم هاي بين المللي خواهان پس گرفتن سهم خود از عربستان است و هرگونه صحبت با ايران در مورد نگه داشتن توليد نفت در سطح ماه ژانويه گذشته - پيش از رفع تحريمها- به معني پذيرش سهم كمتر وعقب نشيني از برنامه افزايش توليد 500هزار بشكه در روز از ابتداي ماه آتي است.

قطعا عربستان كه در اواسط سال 2014 تصميم گرفت بازار نفت را اشباع نمايد واز اين طريق موجب فلج شدن اقتصاد ايران و روسيه شود؛ اكنون خطر اين اقدام خود را درك كرده است پس از آنكه قيمت نفت 70درصد كاهش يافت واقدام رياض از سوي ديگر كشورهاي خليج فارس با بازخورد منفي مواجه شد زيرا خسارت سالانه اين كشورها به علت كسر بودجه هاي كلان در دو سال گذشته روي هم به 325 ميليارد دلار رسيد ودر خود عربستان اين رقم به يك ميليارد دلار بالغ شد.

عربستان در يمن وارد جنگي شده است كه ماه آينده وارد سال اول خود مي شود وخسارت مالي آن تا كنون 30 ميليارد دلار برآورد مي گردد ، واكنون خود را براي جنگي ديگر در سوريه - در ظاهر براي مبارزه با داعش و در واقع برضد دولت سوريه و روسيه- آماده مي كند.

هر چند اعتراف به اشتباه فضيلت است اما موضوع مهم اول ، همكاري ساير كشورهاي عضو اوپك و خارج آن با اين توافق نفتي چهار جانبه و موضوع دوم اين است كه در صورت همكاري ساير اعضا با اين توافق آيا اين اقدام واقعا موجب افزايش دائمي قيمت نفت خواهد شد؟

العوضي نسبت به پايبندي اعضا به اين توافق وپاسخ بازار به آن از نظر افزايش مجدد قيمت نفت با شك وترديد نگاه مي كندو حق دارد كه بدبين باشد، چرا كه عربستان ديگر همانند پنجاه سال گذشته كه از عمر سازمان اوپك مي گذرد تنها بازيكني نيست كه قيمت نفت را تعيين مي كند وبازيكنان اساسي ديگري به ويژه ايران هم هستند. ( تور روسيه )

اكنون كوزه گر در كوزه افتاده است وتلاش هاي عربستان -كه از همه طرف در محاصره بحران هاست- براي رفع و رجوع موقت مشكل نفت نتيجه اي ندارد . علاوه بر اين مشكلات داخلي هم هست زيرا اقدامات رياضت اقتصادي كه مردم عربستان به آن عادت ندارند و توقعش را نداشتند نيز مزيد بر علت شده است. تور روسيه...


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۱۶:۰۴ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :