Travel hub Travel hub .

Travel hub

فرهنگ چاي در روسيه

فرهنگ چاي در روسيه

تور روسيه 

فرهنگ چاي روسيه

روس ها مردمان چاي خوري هستند، كه يكي از دلايل آن شرايط آب و هوايي است.
ما در ايران خيلي به ميوه براي پذيرايي اهميت مي دهيم، ولي مهمان روس ها كه باشيد، ساعت ها خودشان را با چاي سرگرم مي كنند. مگر اين كه فصل ميوه هاي فصلي مثل هندوانه و ميوه هاي مناطق حاره اي باشد.
مهمان كه مي رسد، فورا مي پرسند چاي يا قهوه؟ و اگر بگوييد چاي، مي پرسند سياه يا سبز؟
با وجودي كه امروزه بيشتر از چاي كيسه اي استفاده مي كنند، ولي خيلي به امتحان كردن انواع چاي و نگهداري جعبه هاي فلزي و چوبي چاي علاقه دارند.
يك بسته چاي ايراني (به خصوص در بسته بندي خاص)، مي تواند هديه بسيار خوبي باشد و دوست روس شما را واقعا خوشحال كند.

تور روسيه

سماور روسي

علي رغم اين كه سماور روسي شهرت بين المللي دارد، اما در آپارتمان هايشان كمتر سماور مي بينيد. ولي در داچا (ويلاي شخصي) و پيك نيك تقريبا هميشه از سماور ذغالي استفاده مي كنند.
بعضي وقت ها براي اين كه ذغال گُر بگيرد و زود آب جوش بيايد، چكمه را روي دودكش سماور مي گذارند و به اين طريق هوا به داخل سماور تلمبه مي زنند. حتي در بعضي رستوران هاي لوكس، از اين روش سنتي براي جلب مشتري خارجي استفاده مي كنند.

همان طور كه مي دانيد ساخت سماور در ايران به دستور اميركبير و توسط يك استادكار شروع شد و تا امروز ادامه دارد. بعضي از كارگاه هاي سماور ايراني بهروسيه سماور صادر مي كنند و حتي در شهر «تولا» كه معدن سماور روسياست، سماور ايراني هم به فروش مي رود.
كلمه سماور در زبان روسي يعني «خودجوش». كلمه استكان هم روسي است. تا همين چند وقت پيش، به جااستكاني (به روسي: «پادْستاكانيك») خيلي اهميت مي دادند و ساخت جااستكاني هاي لوكس براي خودش تجارتي بوده. امروزه بعضي ها كلكسيون جااستكاني هاي قديمي و آنتيك جمع آوري مي كنند و بايد گفت كه واقعا زيبا هستند.

جا استكاني، جااستكاني
روس ها در هنر «ميناي خانه‌بندي» بسيار تبحر دارند. تور روسيه ...

اين را هم بگويم كه در روسيه رسم است وقتي اولين دندان نوزاد در مي آيد، قاشق چايخوري نقره (به خصوص قلمكاري شده) كادو مي دهند.
تا آن جا كه من ديده ام خيلي به ست بودن ظرف و ظروف اهميت نمي دهند. به خصوص ماگ و استكان و قاشق چايخوري و… در خيلي از خانه ها اصلا جور نيست و اتفاقا سعي مي كنند تنوع بيشتري داشته باشد.

در زبان روسي به قوري «چاينيك» (Chainik - تور روسيه ) مي گويند. اما جالب اين كه «چاينيك» معني آدم تازه كار و خنگ هم مي دهد. براي همين اگر پشت شيشه ماشين، برچسب هشدار با علامت قوري ديديد تعجب نكنيد. منظور اين است كه راننده اين ماشين تازه گواهينامه گرفته و دست فرمان درست حسابي ندارد. :)

روس ها چاي را مثل ما ايراني ها دم مي كنند. يعني به نسبت مورد علاقه، به چاي غليظ دم شده در قوري، آب جوش اضافه مي كنند.
آن هايي هم كه خلافشان سنگين است (از جمله زنداني ها) همان چاي غليظ (به روسي: «زاواركا») داخل قوري را بدون رقيق كردن مي خورند.

چيفيربعضي ها هم چاي با را غلظت ۵ تا ۱۰ برابر معمول (چندين برابر غليظ تر از «زاواركا» < تور روسيه >) مي خورند كه به آن «چيفير» (Chifir) مي گويند و بين زندانيان كه به الكل دسترسي ندارند خيلي رايج است.

«چيفير» به قدري تلخ است كه بايد نم نم خورده شود، اگر نه حالت تهوع مي آورد. البته «چيفير»، هم به صورت داغ و هم به صورت سرد، با شير و شكر و شيريني هم مصرف مي شود.

خوردن چاي با ليمو و زنجبيل مرسوم است، اما دارچين (پودر) را كه در روسيهخيلي گران هم هست، فقط با قهوه مي خورند، نه چاي.
به دوستان روس كه چوب دارچين داده ام تا با چاي مصرف كنند، خوشبختانه يا بدبختانه خيلي خوششان آمده و باعث شده منبع تامين چوب دارچين همه دوستان و آشنايان روس باشم. :)

سابقه چاي در روسيه به حدود ۴۰۰ سال پيش باز مي گردد، زماني كه يكي از حكمرانان مغول حدود ۷۰ كيلو چاي به تزار روسيه هديه داد. از آن پس چاي به عنوان يك نوشيدني بسيار لوكس به دربار تزار و خانواده هاي اشرافي راه پيدا كرد و كاروان هاي شتر با بار چاي از چين راهي روسيه شدند. اين كاروان ها حدود يك سال و نيم در راه بودند و در زمان اتراق هاي شبانه، چاي بوي دود آتش به خود مي گرفت. و چون ذائقه روس ها با اين نوع چاي خو گرفته، هنوز هم بعضي از برندهاي چاي چيني، به چاي هاي صادراتي به روسيه طعم دود اضافه مي كنند.

خود روسيه هم چاي توليد مي كند كه عمده آن در جنوب روسيه و در منطقه «سوچي / تور روسيه » است. همان شهر ساحلي كه المپيك زمستاني ۲۰۱۴ در آن برگزار شد. اين منطقه شمالي ترين نقطه اي است كه در آن چاي مي رويد.

روس ها معمولا چاي را نه با قند يا شكر، كه با انواع شيريني و شكلات مي خورند. البته قديم ترها قند را بين دندان مي گذاشتند و با نعلبكي چاي مي خوردند، اما تا آن جا كه من ديده ام، امروزه اين كار را نشانه كم فرهنگي مي دانند.

صاحبخانه مهمان نوازي خودش را نه با چاي كه با مخلفاتش، يعني انواع بيسكوييت و پيراشكي و شكلات و شيريني و كيك و مربا و عسل نشان مي دهد. صبح و ظهر و شب هم ندارد.

تور روسيه در ايران

مربا، روسيه

تا دلتان بخواهد انواع و اقسام مربا دارند. از ميوه هاي بوته اي بگيريد (كه بعضي شان در ايران نيست) تا مرباي ميوه كاج! عسل و مربا را داخل نعلبكي مي ريزند و براي هر كسي جدا روي ميز مي گذارند.
روسيه معدن انواع عسل زرد و قهوه اي و سياه و نرم و سفت و… است. مثلا عسل «گرچكا» (گندم سياه - تور روسيه ) كه در ايران نداريم.

خانم هايي كه كدبانو ترند (به خصوص آن هايي كه ريشه هاي اوكرايني دارند يا از شهرهاي كوچك تر و همين طور سيبري هستند) خودشان مربا درست مي كنند. اگر داچا (ويلاي شخصي - تور روسيه ) داشته باشند كه بعيد است مربا نياندازند.

روي ميز پذيرايي روس ها، حداقل يكي از اين شيريني ها ديده مي شود:
«پريانيك» (Pryanik) يا كلوچه زنجبيلي
«بارانكي» (Baranki) كه نوعي نان خشك حلقه اي كوچك است. شايد ديده باشيد كه رشته هاي «بارانكا» را به سماور و در بعضي مراسم به گردن آويزان مي كنند.
انواع پيراشكي كه داخلشان با انواع مربا و ميوه و يا حتي كلم و گوشت پر شده.
انواع مارمالاد
انواع نان سوخاري (سوخاري در زبان روسي يعني خشك ( تور روسيه ) )
«چك چك» (Chak Chak) كه شيريني ملي تاتار هاست و بين روس ها و به خصوص مسلمان هاي روس خيلي طرفدار دارد.
طرز تهيه اش هم خيلي ساده است. تخم مرغ و آرد را مخلوط كرده، ورز مي دهند، به شكل رشته يا دانه هاي لوبياي خيلي كوچك در مياورند، سرخ مي كنند. بعد دانه يا رشته هاي كوچك سرخ شده را به شكل گوله در مياورند، رويش عسل مي ريزند و سرد كه شد سرو مي كنند.
«واتروشكا» (Vatrushka) كه گرد شكل است، وسطش هم پنير و بعضي وقت ها با كشمش.

شيريني روسي، چك چك، بارانكي، پريانيك

علاوه بر شيريني هاي روسي، روس ها به شدت به شيريني هاي شرقي علاقه دارند. اين تجارت، يعني پخت و پخش شيريني هاي شرقي، مثل باقلوا و راحت الحلقوم، تقريبا منحصرا دست آذربايجاني ها است.
شيريني هاي ايراني، روس ها را ديوانه مي كند ولي در بازار روسيه موجود نيست. به نظر من بهترين هديه به يك روس، سوهان است. همين طور پولكي و قطاب و لوز.
ضمنا گز براي روس ها خيلي چيز جديدي نيست و به واسطه ترك ها با غير مجاز مي باشد halva كه در ظاهر و مزه خيلي شبيه گز است آشنا هستند.

و در نهايت، انواع شكلات و بيسكوييت و كيك خامه اي و كيك پاي هم با چاي مصرف مي شود. بعضي وقت ها هم بستني را با چاي مي خورند.

 

تور روسيه - سفر به روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۰۲:۲۷ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

«سوبوتنيك» -– روز كار داوطلبانه دست جمعي

تور روسيه - «سوبوتنيك»  -– روز كار داوطلبانه دست جمعي




سوبوتنيك

به واسطه تفكرات كمونيستي و تبليغات حكومتي، مردم شوروي براي كار كردن بسيار ارزش قائل بودند و اعتقاد داشتند كه براي موفقيت ارزش هاي والاي كمونيستي بايد تا حد ممكن كار كرد.
يكي از نمادهاي اين تفكر، «سوبوتنيك» است. (در زبان روسي Subbota يعني شنبه)

«سوبوتنيك» (Subbotnik) روز كار دسته جمعي بدون دريافت دستمزد است. كارهايي مانند آب و جارو كردن محله، تميز كردن كارخانه، تعميرات جزيي و…
اولين «سوبوتنيك» سراسري در شوروي، ۹۵ سال پيش (شنبه اول ماه مي ۱۹۲۰ -تور روسيه ) با حضور لنين برگزار شد.

لازم به توضيح است كه شروع اين ماجرا به يك سال قبل از اين تاريخ باز مي گردد، زماني كه حدود ۱۵ كارگر ايستگاه قطاري در مسكو، به صورت خودجوش، بدون دستمزد اضافه كاري كردند. بايد روحيه مردم در آن سال ها را در نظر داشت. ملت تازه از شر حكومت تزاري خلاص شده، حزب بولشويك انقلاب را از آن خود كرده و جنگ جهاني اول هم به پايان رسيده و مردم تازه انقلاب كرده، اميدوار بودند كه رنج و زحماتشان به بار بشيند.
مردم آن موقع شور و اشتياق زيادي داشتند و شايد واقعا مي خواستند داوطلبانه به كشور خدمت كنند. اما اجباري شدن آن توسط دولت كه به كار رايگان نياز داشت، و همين طور خسته و بي انگيزه شدن مردم، باعث شد تا به مرور زمان «سوبوتنيك» به يكي دو روز در سال محدود شود.
ولي در دهه پنجاه ميلادي، بعد از جنگ جهاني دوم، «سوبوتنيك» دوباره مردم را براي بازسازي كشور متحد و بسيج كرد و حتي به كشورهاي بلوك شرق و آلمان اشغال شده راه پيدا كرد.

امروزه هم، هر چند بسيار كمرنگ تر از سابق، «سوبوتنيك» و «واسكرِسِنيك» (بهروسي Voskreseniye يعني يكشنبه) در روسيه اجرا مي شود. اما به جز سالخوردگان كمتر كسي براي «سوبوتنيك» ارزش ايدئولوژيك قائل است.
هوا كه خوب مي شود، يعني اواخر ماه آوريل و اوايل ماه مي (ارديبهشت و خرداد -تور روسيه )، مردم علاقمند دور هم جمع مي شوند و محله شان را تميز مي كنند. نرده ها را رنگ مي كنند، گل و گياه مي كارند و…
علاوه بر اين شركت ها و كارخانه هاي بزرگ از اين روز براي تقويت روحيه تيمي بين كاركنانشان استفاده مي كنند و روزي را به اين كار اختصاص مي دهند. شايد «سوبوتنيك» تنها روزي باشد كه كارمندان ميز كارشان را گردگيري مي كنند! تور روسيه :)
بعضي خيريه ها هم از اين فرصت استفاده كرده و با برگزاري مراسم گروهي و داوطلبانه، براي كودكان بيمار و بي سرپرست پول جمع مي كنند.

فردا اول ماه مي است و تعطيلات ماه مي شروع مي شود. روز اول ماه مي روز كارگر است و روز ۹ مي روز پيروزي و پايان جنگ جهاني دوم و هر دو روز براي مردم روسيه بسيار مهم هستند. براي همين دو هفته اول ماه مي در روسيه تقريبا تق و لق است و مردم يا مسافرت مي روند يا داچا (ويلاي شخصي).

 

سفر به روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۰۰:۵۸ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

گوپنيك – «جوات» هاي روسيه

تور روسيه  - گوپنيك – «جوات» هاي روسيه

 

 

 

gopnik, گوپنيك، گپنيك

در كشورهاي مختلف، بعضي از جوان ها، در پوشش و رفتار، به تيپ هاي اجتماعي خاصي تمايل پيدا مي كنند. به واسطه فيلم هاي سينمايي، با بعضي از تيپ هاي اروپايي و آمريكايي آشنا هستيم، اما شايد كمتر تيپ هاي روسي را ديده باشيم.
يكي از اين تيپ ها در روسيه «گوپنيك» (Gopnik) است كه از نظر پوشش تا حدودي به تيپ «جوات» ايراني شباهت دارد. البته باعث تاسف است كه اسم جواد به اين شكل استفاده مي شود، اما در هر صورت اصطلاح جوات رايج است. ضمنا اصطلاح «گوپنيك» هم مانند جوات، توهين آميز است.

«گوپنيك» ها از طبقه فقير جامعه هستند و معمولا كمتر از ۳۰ سال سن دارند. رفتار آن ها تقليد و كاريكاتوري است از فرهنگ خلافكاران و زنداني هاي روسيه، اما بيشتر اهل دعوا هستند تا خلاف سنگين.
اگر هم خلافي كنند، مانند زورگيري و كيف قاپي، بيشتر از اين كه به دنبال پول باشند، به قصد تحقير افراد است.

تور روسيه

gopnik, گوپنيك، گپنيك

نوع پوشش «گوپنيك» ها
معمولا سرشان را كامل مي تراشند، بعضي شان هم چتر كوچكي از مو جلو و پشت سر باقي مي گذارند.
زمستان ها كاپشن چرم يا گرمكن مي پوشند و علاقه خاصي به برند آديداس با دو نوار سفيد دارند. زير كاپشن، ژاكت رنگ و وارنگ مي پوشند و به جايي كه روي شلوار بياندازند، داخل شلوار مي كنند.
تابستان ها عرق گير تن مي كنند يا اصلا براي بالاتنه چيزي نمي پوشند.
شلوار هم معمولا شلوار ورزشي آديداس با همان دو نوار سفيد رنگ.
كفش چرم نوك تيز يا دمپايي و يا كتاني.
تسبيح دست مي گيرند و زنجير (معمولا با صليب) به گردن دارند.
انگشتر به دست دارند كه معمولا مثل مهر عمل مي كند. يعني داخل استامپ كه بزني، طرح مي اندازد.
ساعتشان دسته فلزي است و معمولا بند ساعت را نمي بندند.
بعضي هاشان كيفي به اسم «بارسِتكا» (Barsetka) دست مي گيرند كه در اصل در دهه نود ميلادي خيلي مد بوده و هنوز هم خيلي از مردهاي جاافتاده روس«بارسِتكا» دست مي گيرند.
خالكوبي هاي غير حرفيه اي و كج و كوله دارند.
«گوپنيك» هاي دختر، دوست دختر «گوپنيك» ها هستند و تابستان و زمستان دامن خيلي كوتاه مي پوشند، خالكوبي دارند و تابستان ها لباس خيلي باز مي پوشند.

رفتار «گوپنيك» ها
پشت سر هم الكل و به خصوص آبجو مي خورند و بيشتر وقت ها مست هستند.
عرق سگي («ساماگون») درست مي كنند و مي خورند.
علاقه خاصي به تخمه شكستن دارند.
ترك تحصيل كرده اند.
خيلي وقت ها حتي اگر صندلي هم باشد، روي پا مي نشينند (مثل روي دستشويي نشستن - تور روسيه ).
بعضي ها شان كه خيلي اهل كتك كاري و دعوا هستند، سر و صورت زخمي و كبود و و دندان هاي شكسته دارند.
مرتب سيگار مي كشند و تف مي كنند.
بد دهان هستند و بيشتر صحبتشان راجع به دعوا و دختر و مسائل سطحي است.
دنبال شر هستند؛ تنه مي زنند، متلك مي گويند، درخواست پول مي كنند تا طرف بگويد نه و به اين بهانه بروند سراغش.
وطن پرست دو آتشه هستند.
از خارجي ها و مليت هاي مهاجر بدشان مي آيد.
از آمريكا و هر چيزي كه آمريكايي باشد متنفرند، حتي رقص بريك و هيپ هاپ آمريكايي.
از همجنسگرا ها متنفرند و آن ها را آزار مي دهند. (به طور كلي روس ها به شدت همجسنگرا هراس هستند.)
معمولا كنار خيابان، كنار دكه ها و نزديك ورودي ساختمان ها جمع مي شوند.
تابستان ها تا آخر شب مي خورند و مست مي كنند و دعوا و داد و بيداد مي كنند.

تور روسيه

gopnik, گوپنيك، گپنيك

gopnik, گوپنيك، گپنيك

موسيقي مورد علاقه «گوپنيك» ها
رقص و موسيقي مخصوص به خود ندارند، اما Mnogotochie و Kasta و AK47 از گروه هاي موسيقي مورد علاقه آن هاست.

 

بر خلاف شهرهاي كوچك كه دچار فقط اقتصادي و فرهنگي هستند، در شهرهاي بزرگ، كمتر «گوپنيك» مي بينيد، مگر در مناطق جرم خيز، مثلا شرق و جنوب شرق مسكو.
ضمنا «گوپنيك» ها واقعا خطرناك نيستند و رفتارشان بيشتر بچه گانه است. اما عقل حكم مي كند كه تا حد ممكن از آن ها دوري كرد.

توضيح اين كه «گوپنيك» ها را نبايد با «بومژ» (Bomzh - تور روسيه) ها اشتباه گرفت. «گوپنيك» ها يك تيپ اجتماعي هستند كه مرام و مسلك خود را دارند و بعضي از نوجوان ها و جوان ها دنبال تقليد از آن ها هستند. در حالي كه «بومژ» ها افراد الكلي و بي خانمان و از خانه رانده شده اي هستند كه در همه جا، چه شهرهاي بزرگ و چه كوچك، ديده مي شوند. ضمن اين كه «گوپنيك» ها جوانند، ولي «بومژ» ها معمولا اين دوران را طي كرده و سن بالا هستند.

 

اولين مركز تخصصي تور روسيه در ايران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۸:۱۶ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

عيد پاك در روسيه – سال ۲۰۱۵

پاسخا، عيد پاك، روسيه

امروز در روسيه «عيد پاك» يا «پاسخا»، يكي از بزرگ ترين عيد هاي مسيحيان است.

در اين روز حضرت مسيح پس از اين كه در اورشليم شكنجه و مصلوب شده بود، دوباره زنده شد.
«پاسخا» (يا «ايستر» / تور روسيه ) از جهاتي شبيه «عيد فطر» مسلمانان است، چون پايان «روزه داري بزرگ» ۴۰ روزه است كه بعد از «جشن ماسلنيتسا» در اسفند ماه شروع شده بود.
در اين ۴۰ روز، مومنان از خوردن گوشت و محصولات لبني و حيواني خودداري مي كنند و سراغ رقص و موسيقي و پايكوبي نمي روند.
البته در مسيحيت اين تنها دوران روزه داري نيست و در چندين زمان ديگر از سال هم روزه مي گيرند.


تور روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۶:۴۴ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

عيد «يكشنبه بيدمشك» – سال ۲۰۱۵

عيد «يكشنبه بيدمشك» – سال ۲۰۱۵ - تور روسيه


شعانين، عيد بيدمشك، يكشنبه نخل

در حالي مسيحيان كاتوليك و از جمله ايرانيان ارمني، ديروز عيد پاك (ايستر) را جشن گرفتند، مسيحيان روسيه «يكشنبه بيدمشك» را گرامي داشتند.
عيد پاك مسيحيان ارتودوكس (به روسي:‌«پاسخا»)، با يك هفته تاخير، يكشنبه بعدي است و ديروز در روسيه «يكشنبه بيدمشك» يا «يكشنبه نخل» يا «عيد شعانين» برگزار شد. اين همان روزي است كه حضرت مسيح وارد اورشليم شد و مردم براي استقبال از او به زير پايش شاخه هاي درخت نخل ريختند. تور روسيه ...

عيد پاك هم همان طور كه مي دانيد جشن زنده شدن حضرت مسيح پس از مصلوب شدن است.

توضيحات بيشتر درباره مراسم «يكشنبه بيدمشك» در روسيه را كه سال گذشته نوشته شده، مي توانيد اينجا بخوانيد:
http://travelrussia.ir

اشعانين، عيد بيدمشك، يكشنبه نخل



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۵:۰۷ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

زبان اشاره در روسيه: الكل

تور روسيه - زبان اشاره در روسيه: الكل

 

 

يكي از راه هاي اشاره به الكل در روسيه، ضربه زدن با انگشت اشاره به زير گردن است. همان طور كه در اين ويدئو كوتاه مي بينيد.
اين حركت كه در روسي به آن «شِلچُك پا شِيه» (shelchok pa sheye) مي گويند، يعني «مشروب بخوريم» يا اگر با حركت چشم همراه شود يعني «طرف مست است».

درباره ريشه اين حركت، چندين افسانه در روسيه وجود دارد كه معروف ترين آن ها اين است كه استادكار ماهر و زبردستي بسيار مورد توجه تزار بوده و تزار براي قدراني از مهارت و شهامت او، برگه اي رسمي به او مي دهد تا بتواند در هر ميخانه اي كه خواست مجاني مشروب بنوشد. اما از آنجا كه استادكار اغلب اوقات مست بوده، مدام نامه رسمي را گم و گور مي كرده و با صاحبان ميخانه ها درگير مي شده.

براي همين تزار دستور مي دهد كه زير گردن او را خالكوبيكنند تا نيازي به همراه داشتن نامه نباشد. استادكار هميشه مست هم با مراجعه به ميخانه ها و با ضربه زدن به زير گردنش، خالكوبي را به صاحب ميخانه نشان مي داده و درخواست مشروب مجاني مي كرده.

 

تور روسيه 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۰:۳۲ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

رقص سنتي روسي «بيريوزكا»

تور روسيه - رقص سنتي روسي «بيريوزكا»



در زبان روسي «بيريوزكا» (Berezka) يعني «درخت توس كوچك». درخت توس نقش مهمي در تاريخ و فرهنگ روسيه داشته است.

رقص «بيريوزكا» رقصي سنتي است بر اساس آهنگ قديمي «تك درخت توس در دشت ايستاده» و به صورت دسته جمعي و دايره وار اجرا مي شود.

 


اين نوع رقص و آواز دسته جمعي و دايره وار «خاراوُد» (Khorovod - تور روسيه) نام دارد و در آيين ها و مراسم مختلف روسي اجرا مي شود.
«خاراوُد» كه ريشه در يونان باستان دارد، بين مردم اسلاو نژاد بسيار رايج است و نمونه هاي آن را هنوز در بعضي جشن هاي روسي مانند «ماسلنيتسا»، «سِميك»، «ايوان كوپالا» و حتي كريسمس مي توان ديد؛ مردم به دور آتش و درخت توس يا درخت كاج حلقه مي بندند، مي چرخند و آواز مي خوانند.

تور روسيه


«خاراوُد» در ياقوتستان روسيه، ثبت شده در كتاب ركوردهاي گينس

تكنيك به كار رفته در اجراي رقص «بيريوزكا» بسيار دشوار است و به آن «گام هاي شناور» (Floating Steps) گفته مي شود. رقصندگان بايد طوري روي پنجه پا كوتاه و سريع قدم بردارند كه براي بيننده حركت قو روي آب تداعي شود.

گروه رقص Berezka كه شهرت بين المللي دارد و نامش را از همين رقص گرفته، حداقل ۵۰ سال است كه در سراسر دنيا به اجراي اين رقص و ديگر رقص هاي سنتيروسيه مي پردازد كه نمونه اي از آن را در اين ويدئو مي بينيد.
رقصندگان شاخه درخت توس به دست دارند.

 

 

سفر به روسيه

http://travelrussia.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۴۸:۴۳ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

روسيه - جزاير «سالاوكي»

تور روسيه - جزاير «سالاوكي»

 

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

در شمال شرق سن پترزبورگ و در آب هاي درياي سفيد، ۶ جزيره كوچك به نام مجمع الجزاير «سالاوكي» (Solovki) وجود دارند كه با وجود اين كه خيلي كوچك هستند، تاريخ و داستاني شنيدني دارند.
اين جزاير جزيي از استان «آرخانگلسك» هستند كه مركز آن، يعني بندر «آرخانگلسك» (Arkhangelsk) يكي از مهمترين بنادر تاريخي روسيه بوده و هست.

همان طور كه مي دانيد، در كشورهاي مختلف دنيا چندين هزار لابيرنت (هزار تو) وجود دارد. ولي دانشمندان هنوز به اين پرسش كه چطور مي شود كه در طول تاريخ، يك طرح و ساختار ثابت در گوشه هاي مختلف دنيا، از مصر و هند و يونان گرفته تا روسيه و اسكانديناوي و انگليس و آمريكا، تكرار و ساخته شده، پاسخ قانع كننده اي پيدا نكرده اند.
در روسيه حدود ۵۰ لابيرنت وجود دارد و جزاير «سالاوكي» با داشتن ۳۵ لابيرنت سنگ چين شده در يك منطقه بسيار كوچك، در دنيا كم نظير است. سالم ترين اين لابيرنت ها در جزيره «خرگوش بزرگ» قرار دارند كه قطري بين ۶ تا ۲۵ متر و قدمتي چند هزار ساله دارند.

تور روسيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

بخش ديگري از هويت تاريخي اين جزاير، صومعه «سالاوكي» است. اين مجموعه زيبا با قدمتي بيش از ۵۰۰ سال به عنوان يكي از مهمترين ميراث فرهنگي روسيه به همراه لابينرت ها در يونسكو به ثبت رسيده است.
صومعه «سالاوكي» به سرعت به يكي از مهم ترين، شكوفا ترين و ثروتمندترين مراكز مذهب ارتودوكس روسيه بدل شد، به طوري كه حتي به دولت مركزي ماليات مي داد.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

اما اوسط قرن ۱۷ ميلادي، يعني كمي بعد از مرگ شاه عباس صفوي در ايران، يك سري اصلاحات مذهبي در روسيه به اجرا گذاشته شد كه ناخواسته شكاف عميقي بين مسيحيان روسيه به وجود آورد. آن عده كه مخالف اصلاحات بودند («راسكولنيك» ها يا «باورمندان قديم» / تور روسيه ) به شدت مورد آزار و اذيت و تهديد حكومت قرار مي گرفتند. بعضي از اين«باورمندان قديم» به قدري مخالف اصلاحات مذهبي بودند كه مرگ را بر ننگ مذهب جديد ترجيح داده و به طور دسته جمعي خود را در كلبه هاي چوبي قفل كرده و به آتش مي كشيدند.
در اين دوران بود كه صومعه «سالاوكي» از پذيرش اصلاحات سر باز زد و به همين دليل براي ۸ سال تحت محاصره نيروهاي حكومت تزاري قرار گرفت.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

 

«ميخاييل لومونوسوف»، علامه و اديب روس قرن ۱۸ و بنيان گذار دانشگاه مسكو، اهل يكي از روستاهاي «آرخانگلسك» بود. پدرش مرد متمولي بود كه سوار بر كشتي، ماهي گيري و تجارت مي كرد و در بعضي از سفرهايش، از جمله به جزاير «سالاوكي»، ميخياييل نوجوان را به همراه خود مي برد. «ميخاييل لومونوسوف» در خاطراتش هم از خودسوزي دوستانش و هم از «لابيرنت هاي شمال» ياد مي كند. اساسا يكي از دلايل رويگرداني او از دين و علاقه اش به علم، همين خودسوزي دوستانش بود و باعث شد از دست پدرش كه زندگي روستايي اما راحتي برايش در نظر داشت فرار كند و براي تحصيل به سن پترزبورگ برود.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
دسته مذهبي (Крестный ход) كنار صومعه «سالاوكي»
مسيحيان ارتودوكس، در مراسم خاصي مانند «خاج شويان» و «عيد پاك» و همين طور در مواردي براي دور كردن بلا، با در دست داشتن چراغ و پرچم و صليب و تمثال هاي حضرت مسيح (Icon)، چند بار دور كليسا يا صومعه مي چرخند يا بين ساختمان هاي كليسا پياده روي مي كنند.

 

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

اهميت جزاير «سالاوكي» در تاريخ روسيه، خيلي بيشتر از اين هاست و صومعه «سالاوكي» در جريان جنگ هاي متعددي از جمله جنگ كريمه، به عنوان دژي محكم در برابر دشمن ايفاي نقش كرد.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
تصوير بناي يادبود تزار پتر كبير در شهر «آرخانگلسك» و صومعه «سالاوكي» روي اسكناس ۵۰۰ روبلي ( تور روسيه )

علاوه بر اين، بخشي از صومعه «سالاوكي» به صورت زندان ساخته شده و در زمان حكومت تزاري، خيلي از زندانيان عقيدتي و سياسي را آنجا مي فرستادند. بعد از انقلاب روسيه و ورود كمونيسم، فعاليت هاي مذهبي صومعه تعطيل شد و زندان صومعه به عنوان يكي از اولين «گولاگ» هاي روسيه مورد استفاده قرار گرفت. «گولاگ» (GULAG - تور روسيه ) كمپ هايي كار اجباري در سراسر روسيه، به خصوص در مناطق سخت و دور افتاده بودند كه زندانيان تبعيدي را به آنجا مي فرستادند. شرايط «گولاگ» ها فوق العاده سخت بود. بخش وسيعي از سيبري توسط همين زندانيان بخت برگشته ساخته و آباد شدند.
«الكساندر سولژنيتسين» در كتاب «مجمع الجزاير گولاگ» به تفصيل در اين باره و جزاير «سالاوكي» نوشته است. (دانلود نسخه PDF كتاب)

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

امروزه جزاير «سالاوكي» يكي از جاذبه هاي توريستي روسيه است. دسترسي اين جزاير به فرودگاه و نزديكي شان به بندر «آرخانگلسك»، سن پترزبورگ و «كيژي پاگوست»، اين جزاير را به يكي از مناطق پر رفت و آمد شمال روسيه بدل كرده است.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
راهب هاي صومعه در حال كار - تور روسيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
راهب صومعه در حال كار

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
راهب هاي صومعه در حال كار - سفر به روسيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه
«خاج‌ شويان» (Kreshenie) يكي از مراسم مذهبي مسيحيان به مناسبت غسل تعميد حضرت مسيح در رود اردن است. مردم با اين اعتقاد كه آب در اين روز مقدس شده، آبتني مي كنند.
اين مراسم در كليساي ارتودوكس روسيه روز ۱۹ ژانويه برگزار مي شود و دولت در شهرهاي مختلف مكان هايي را براي اين منظور آماده مي كند.

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه

سالاوكي، جزايز سالاوكي، solovki، جزيره سالاوكي، روسيه، لابيرنت، هزارتو، هزار تو، جزاير سولووتسكيه


تور روسيه - سفر به روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۴۳:۱۵ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

خالكوبي تبهكاران روسيه

خيلي ها به دلايل اعتقادي يا براي زيبايي خالكوبي مي كنند. اما در بعضي از كشورها، خالكوبي به معناي عضويت در گروه هاي تبهكار است.
در اين ميان، خالكوبي تبهكاران و زندانيان روس شهرت بين المللي دارد و در اين زمينه منابع و كتاب هاي زيادي وجود دارد. هرچند كه بيشتر اين تحقيق ها در زمان شوروي سابق انجام شده و بعضي از اين طرح ها از مد افتاده و طرح هاي جديدي جايگزين شده اند.
ضمن اين كه اين نوع خالكوبي ها بيشتر بين خلافكارهاي سابقه دار رايج است و به اين معني نيست كه همه زنداني ها خالكوبي دارند.

خالكوبي خلافكاران روس بسيار پيچيده، اما به نسبت نظام مند است. طرح هاي مختلف در قسمت هاي مختلف بدن معاني مختلفي دارند و شرح كاملي از زندگي خلافكار، سابقه مجرم و خلاف هاي او، سال هاي حبس، موقعيت او در زندان و اعتقادات وي به دست مي دهند.

بعضي از خالكوبي هاي زندان جنبه تنبيهي دارند. مثلا خلافكاري كه در ورق بازي باخته و بدهي اش را پرداخت نمي كند، مجبور مي شود تصاوير مستهجن خالكوبي كند تا هميشه مايه خجالت او باشد.

خالكوبي روي پيشاني معمولا به اجبار صورت مي گيرد تا فرد را تحقير كنند و به ديگران هشدار بدهند. مثلا خلافكاري كه جرمش كودك آزاري است، روي پيشاني خالكوبي مي كنند. يا اگر يكي از زندانيان طبقه اجتماعي خيلي پاييني داشته باشد، او را روي پيشاني خالكوبي مي كنند و به اين صورت به راحتي مورد سوء استفاده جنسي قرار مي گيرد.

آن ها كه روي صورت خالكوبي مي كنند، معمولا زندانيان مادم العمر هستند كه اميدي به بازگشت به جامعه ندارند. بعضي از آن ها روي پلكشان مي نويسند «من را بيدار نكن!».
براي اين كار، زير پلك يك قاشق مي گذارند تا موقع خالكوبي چشم آسيب نبيند.

تور روسيه ...

خالكوبي هاي روي شانه، مثل درجه هاي نظامي، موقعيت و مقام را نشان مي دهند و اين كه فرد خالكوبي شده در زندان از چه كسي حرف شنوي دارد.
بعضي از زنداني ها همين درجه ها را روي انگشتشان خالكوبي مي كنند تا وقتي كه لباس به تن دارند هم ديگران رتبه و مقام آن ها را دست كم نگيرند.

يكي از جالب ترين قسمت هاي خالكوبي تبهكاران روسيه، طرح هايي است كه به شكل انگشتر روي انگشت خالكوبي مي كنند كه به شكل نظام مندي جرم خلافكار را بازگو مي كند.

خالكوبي هاي روي بازو و سينه شكم و پشت شرح زندگي و خلاف هاي تبهكار و اعتقادات زنداني را بازگو مي كند.
هر يك گنبد پيازي شكل كليساهاي روسيه، به معني يك دوره حبس است. مثلا كسي كه ۳ گنبد خالكوبي كرده، يعني ۳ بار (يا در بعضي موارد، ۳ سال- تور روسيه ) زنداني بوده.
جمحمه يعني كه جرم خلافكار، قتل است. يا مثلا عنكبوت و تار عنكبوت يعني كه فرد به مواد مخدر اعتياد دارد.
تصاوير مذهبي (مسيحيت ارتودوكس / تور روسيه )، شخصيت هاي سياسي، لنين و استالين، گربه، ستاره، پرنده، زنان زيبا و… از ديگر طرح هاي خالكوبي تبهكاران است.

به طور كلي، هر كسي كه بيشتر خالكوبي داشته باشد، يعني خلافش سنگين تر است، از كسي ترس ندارد، سابقه دار تر است و احترام بيشتري بين ديگر زنداني ها دارد.
ضمنا كساني كه طرح هايي خالكوبي كنند كه شايستگي آن را ندارد، به شدت تنبيه مي شوند. كتك مي خورند، مورد تجاوز قرار مي گيرند و و به طرز دردآوري خالكوبي شان را پاك مي كنند.

در زندان هاي روسيه خالكوبي ممنوع است و به دليل در دسترس نبودن امكانات، رنگ خالكوبي ها آبي رنگ پريده و خط و خطوط كمي محو هستند.
در بعضي زندان ها، هنوز هم از مخلوط ادرار با دوده حاصل از سوزاندن پاشنه كفش، جوهر خالكوبي درست مي كنند يا مثلا سيم گيتار و ريش تراش برقي به عنوان دستگاه خالكوبي استفاه مي شود.

خلافكار زن هم خالكوبي مي كنند، اما خيلي كمتر و با طرح هاي متفاوت و البته زنانه.
به طور كلي، خالكوبي در روسيه، به آن اندازه كه در آمريكا و بعضي كشورهاي اروپايي مد است، در روسيه طرفدار ندارد.

 

 

تور روسيه ---- سفر به روسيه 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۴۱:۱۶ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

گرچكا (Grechka)

تور روسيه - گرچكا (Grechka)

بعد از برنج، «گرِچكا» («گندم سياه») پرمصرف ترين غله در روسيه است.
بر خلاف اسمش، از غلات نيست، بلكه ميوه (دانه) سبوس دار يك گياه گلدار است كه در روسيه و چين و آمريكا و حتي ژاپن و فرانسه كاشت مي شود.


مزرعه «گرچكا» در روسيه

كاشت آن آسان است و به دليل رشد سريع، نياز چنداني به كود و مواد شيميايي ندارد. بعد از برداشت، پوسته دانه جدا شده و به دو صورت خام و بوداده عرضه مي شود.
توليد آن ارزان تمام مي شود، مقوي است، طبع آن گرم است و به راحتي هضم مي شود. همه اين ها باعث شده كه روس ها علاقه خاصي به «گرچكا» داشته باشند و تقريبا سر هر سفره اي باشد.

خيلي از خانواده ها اصرار دارند كه بچه ها صبحانه حتما «كاشا» (حليم روسي) بخورند، كه معمولا از «گرچكا» يا بلغور آن در آب يا شير تهيه مي شود. اين نوع «كاشا» با ذائقه ما ايراني ها زياد جور نيست. اما انواع ديگر «كاشا» كه با جو يا ديگر غلات درست مي كنند، واقعا خوشمزه است.

علاوه بر اين، «گرچكا» مثل برنج با گوشت و سبزيجات هم سرو مي شود. آرد «گرچكا» هم در تهيه ماكاروني (رشته - تور روسيه ) و بعضي غذاهاي روسيمثل «بليني» مصرف دارد، اما از آن نمي توان نان درست كرد چون اصلا «گلوتن» كه باعث كش آمدن خمير مي شود ندارد.

«گرچكا» مصارف ديگري هم دارد.

تور روسيه ...

گل «گرچكا» بسيار مورد علاقه زنبورهاي عسل است كه نتيجه آن عسل تيره رنگي است كه خواص دارويي زيادي دارد.
توليد و مصرف عسل در روسيه بالاست.

پوسته دانه هاي «گرچكا» در بالش هاي طبي براي سر و گردن استفاده مي شود.
ضمن اين كه حساسيت زا نيست (بر خلاف پر يا فوم - تور روسيه ) و به دليل گردش هوا بين پوسته ها، خيلي گرم نمي شود.
از اين گذشته، بالش زيپي است و با كم و زياد كردن مقدار پوسته «گرچكا» مي توان به راحتي حجم و ارتفاع آن را كم و زياد كرد.

توضيح اين كه در بعضي منابع فارسي، «گرچكا» را به اشتباه «برنج يوناني» ترجمه كرده اند.

 

مركز تخصصي تور روسيه در ايران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۳۳:۳۳ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع: