Travel hub Travel hub .

Travel hub

روسيه ، مراسم بادبان هاي سرخ

تور روسيه - مراسم بادبان هاي سرخ

دخترك كه مادرش را از دست داده بود، در يك دهكده كوچك ماهيگيري زندگي مي كرد.
پدر آسول (Assol - تور روسيه ) بعد از فوت همسرش، ماهيگيري را رها كرده و با ساختن قايق هاي اسباب بازي چوبي امرار معاش مي كرد و زندگي بخور نميري را با دخترش مي گذراند.
يك روز پيرمردي به آسول مي گويد كه وقتي بزرگ بشوي، شاهزاده اي عاشق، سوار بر كشتي با بادبان هاي سرخ رنگ به اين روستا مي آيد و تو رو با خود مي برد.
دخترك اين داستان را باور مي كند و سال هاي سال منتظر شاهزاده روياهايش مي نشيند، طوري كه مورد تمسخر اهالي دهكده قرار مي گيرد.
يك روز يك كشتي تجاري وارد آب هاي اين دهكده مي شود. آرتور، كاپيتان اين كشتي، اعيان زاده جواني است كه عاصي از سخت گيري هاي پدر، دل به دريا زده و در نهايت براي خودش كاپيتان شده.
آرتور مشغول قدم زدن در جنگل مي شود كه چشمش به دختر زيبارويي افتد كه خوابيده. يك دل نه صد دل عاشق آسول مي شود. از اهالي روستا پرس و جو مي كند و مردم داستان شاهزاده را برايش تعريف مي كنند.
بعد از مدتي، آرتور با يك كشتي با بادبان هاي سرخ بر مي گردد و از آسول خواستگاري مي كند.

اين داستان رمان «بادبان هاي سرخ» است، نوشته «الكساندر گرين» نويسندهروس كه در سال ۱۹۲۳ منتشر شد. حدود ۴۰ سال بعد و در زمان شوروي فيلمي از روي اين رمان ساختند و از آن به بعد «بادبان هاي سرخ» مراسمي شد براي جشن گرفتن پايان سال تحصيلي در سن پترزبورگ.
فستيوال «بادبان هاي سرخ» بزرگترين فستيوال فضاي باز روسيه است كه در زمان «شب هاي سفيد» سنت پترزبورگ برگزار مي شود.
به واسطه موقعيت جغرافيايي سن پترزبورگ، شب هاي اين شهر از اواخر خرداد ماه تا اوايل تير ماه روشن است. «شب هاي سفيد» پر است از آتش بازي و اجراهاي زنده و برنامه هاي رقص و موسيقي شبانه كه ميليون ها توريست را به اين شهر مي كشاند.

 

 

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۵:۰۰ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

يك پيك نيك معمولي در مسكو

تور روسيه - يك پيك نيك معمولي درمسكو

 

روس ها معمولا تو مهموني ها و دور هم نشيني ها يك گيتار مي گيرن دستشون، هي با هم مي خونن. به خصوص آهنگاي قديمي.

بعضي ها هم براي مسخره بازي از قبل درباره همديگه شعر مي نويسن و تو جمع با آهنگ مي خونن. - تور روسيه ...
يا وقتي مي رن بيرون، كنار يه رودخونه يا درياچه اي پارك مي كنن، در ماشينو باز مي ذارن و صداي ضبطو مي برن بالا و اينجوري ديسكو درست مي كنن.
مردا هم ماهي گيري دوست دارن و كنار هر درياچه و رودخونه اي يه عده وايسادن ماهي مي گيرن.
خلاصه خوش مي گذرونن، مثل همه مردم دنيا.

 

 

سفر به روسيه - - تور روسيه 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۴:۰۶ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

عيد پاك در روسيه

يكشنبه، ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، در روسيه «عيد پاك» يا «پاسخا»، يكي از بزرگ ترين عيد هاي مسيحيان است.
در اين روز حضرت مسيح پس از اين كه در اورشليم شكنجه و مصلوب شده بود، دوباره زنده شد.
«پاسخا» (يا «ايستر» - تور روسيه ) از جهاتي شبيه «عيد فطر» مسلمانان است، چون پايان «روزه داري بزرگ» ۴۰ روزه است كه بعد از «جشن ماسلنيتسا» در اسفند ماه شروع شده بود.
در اين ۴۰ روز، مومنان از خوردن گوشت و محصولات لبني و حيواني خودداري مي كنند و سراغ رقص و موسيقي و پايكوبي نمي روند.
البته در مسيحيت اين تنها دوران روزه داري نيست و در چندين زمان ديگر از سال هم روزه مي گيرند.

مسيحيان ارتودوكس روسيه، روز پنج شنبه كيكي به نام «كوليچ» پخته يا تهيه مي كنند و روز شنبه آن را براي متبرك كردن به كليسا مي برند تا براي مراسم روز يكشنبه آماده باشد. همين طور رسم است كه روز پنج شنبه در كليسا به گناهان خود اعتراف كنند. بر خلاف مسيحيان كاتوليك كه به صورت ناشناس اعتراف مي كنند، ارتودوكس ها چهره به چهره در برابر كشيش خود گناهان خود را بر مي شمرند.

شنبه شب در كليسا ها مراسم طولاني برگزار مي شود و تلويزيون هم مستقيم پخش مي كند. بعد از اعلام از طرف كليسا، مردم با گفتن اين جمله كه «مسيح دوباره زنده شد.» ۳ بار همديگر را مي بوسند.
طبق سنت، كشيش، تكه هاي كوچك نان را در ظرف شراب فرو كرده و در دهان حاضران در مراسم كه در صف ايستاده اند مي گذارد. نان و شراب نماد تن و خون حضرت مسيح است.
در اين شب، مردم از آتشي كه از مقبره حضرت مسيح در اورشليم آورده شده شمع روشن كرده و سعي مي كنند آن را به خانه ببرند. مومنان تا صبح در كليسا بيدار مي مانند و عبادت مي كنند.

روز يكشنبه كه همان عيد «پاسخا» است، تخم مرغ رنگي كه از قبل آماده كرده بودند و «كوليچ» و همين طور پنير شيرين مزه خاصي به نام «پاسخا» را روي ميز چيده و در كنار خانواده و دوستان جشن مي گيرند.
معمولا روي كيك «كوليچ» و «پاسخا» (كه فقط در عيد پاك مي خورند / تور روسيه ) حروف XB ديده مي شود كه اول عبارت «مسيح از مرگ برخاست و زنده شد.» گرفته شده.
بچه ها و حتي بزرگ ترها با تخم مرغ ها بازي مي كنند تا ببينند تخم مرغ چه كسي زودتر مي شكند. همديگر را مي بوسند. به پياده روي و بازديد دوستان و اقوام مي روند. و همين طور آن ها كه دوست داشته باشند مي توانند بالاي برج ناقوس رفته و ناقوس را به صدا دربياورند.

يكشنبه قبل از عيد پارك، عيد «يكشنبه بيدمشك» است كه آن هم مراسم جالبي دارد.

 

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه

پاسخا، عيد پاك، روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۵۵ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

عيد «يكشنبه بيدمشك»

امروز در در روسيه عيد «يكشنبه بيدمشك» است كه در مسيحيت به آن «يكشنبه نخل» يا «عيد شعانين» مي گويند.
اين جشن كه در آخرين يكشنبه قبل از عيد پاك (زنده شدن حضرت مسيح پس از مصلوب شدن) برگزار مي شود، يادآور روزي است كه حضرت مسيح وارد اورشليم شد و مردم به زير پايش شاخه هاي درخت نخل ريختند.
در كشورهاي مختلف، به دليل در دسترس نبودن نخل، از گياهان محلي استفاده مي شود و در روسيه، يكي از اولين گياهاني كه بعد از سرماي زمستان مي رويد، بيدمشك است.

مردمان باورمند مسيحي، روز شنبه و يكشنبه به كليسا مي روند و دسته هاي بيدمشك را متبرك كرده و به خانه مي برند. بعضي ها هم دسته هاي متبرك شده بيدمشك را به قبرستان برده و بر مزار از دنيا رفتگانشان، به خصوص پدر و مادر مي گذارند.

بيدمشك (به زبان روسي: verba) در فرهنگ پاگاني روسيه (قبل از مسيحيت - تور روسيه ) هم جايگاه خاصي داشته. بر اساس افسانه هاي روسي، بيدمشك در اصل يك مادر بوده كه طبيعت را مسخره مي كند و مي گويد من از تو بيشتر بچه دارم، و طبيعت هم او را نفرين كرده و به شكل بيدمشك در مي آورد. بيدمشك براي مقابله با چشم بد استفاده مي شده، و همين طور براي ايمن كردن حيواناتشان در برابر درندگان.

يكشنبه بعد از «يكشنبه بيدمشك»، عيد پاك است و بدين ترتيب «روزه داري بزرگ» كه از بعد از جشن «ماسلنيتسا» يا همان نوروز اسلاو نژادها در اسفند ماه شروع شده بود، پايان مي يايد و روزه داران مي توانند دوباره تخم مرغ و گوشت و محصولات لبني بخورند.

تور روسيه

مركز تخصصي سفر به روسيه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۰:۲۰ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

ماسلنيتسا، نوروز اسلاو ها

تور روسيه - ماسلنيتسا، نوروز اسلاو ها

 

 

ماسلنيتسا (Maslenitsa - تور روسيه ) جشن يك هفته اي است كه در اسفند ماه (بين اواخر فوريه و اوايل مارس) در روسيه و كشورهاي اسلاونژاد مثل بلاروس و اوكراين برگزار مي شود.
اين جشن آييني، در واقع نماد پايان زمستان و فرا رسيدن بهار است و مي توان آن را «نوروز اسلاوي» ناميد.
ماسلنيتسا ريشه هاي باستاني و غير مذهبي دارد و تا قرن ۱۴ ميلادي تقريبا همزمان با نوروز ايراني برگزار مي شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باورهاي مذهبي كليساي ارتودوكس آميخته شده. در اين هفته، مومنان از خوردن گوشت منع شده اند و آخرين هفته اي است كه مي توانند محصولات لبني و تخم مرغ بخورند. به همين دليل به اين جشن «هفته پنير» هم گفته مي شود.

بلافاصله بعد از ماسلنيتسا، «روزه داري بزرگ» چهل روزه آغاز مي شود كه طي آن بايد نه تنها از از خوردن گوشت، بلكه از كليه محصولات حيواني، موسيقي تند و رقص و پايكوبي امتناع كرد. روزه بزرگ به عيد پاك (ايستر) ختم مي شود كه زنده شدن حضرت مسيح پس از مصلوب شدن را جشن مي گيرند.

مهمترين نماد اين جشن «بليني» (Blini)، نوعي پنكيك نازك و از غذاهاي مليروسيه است كه چون گرد و گرم و زرد رنگ است، نماد خورشيد محسوب مي شود. ضمن اين كه براي مومنان آخرين فرصت خوردن شير و تخم مرغ قبل از چهل روز روزه داري است.

ماسلنيتسا روز دوشنبه شروع مي شود و هر روز هفته آداب و رسوم و برنامه هاي خاص خودش را دارد و اوج آن روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه است. در اين روزها به ديد و بازديد بزرگ ترها مي روند و «بليني» خانگي درست كرده و مي خورد، گلوله برف بازي كرده و به فقرا كمك مي كنند.

همين طور رسم است كه آدمك هاي چوبي با صورت گرد از جنس حصير به نام «بانو ماسلنيتسا» درست كرده و روز آخر آتش مي زنند كه در واقع نماد پايان دادن به زمستان است.

يكشنبه، يعني روز آخر اين جشن هم، رسم است كه مردم، كوچك و بزرگ، حضوري يا تلفني و پيامكي از هم عذرخواهي و طلب بخشش مي كنند.
براي خيلي از روس ها، اين جشن يادآور بوي خوش «بليني»، مهماني و دور هم نشيني هاي شبانه، سماورهاي جوشان، زنگ ناقوس كليسا، برف بازي، كارناوال هاي شادي و بازارهاي مكاره است. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۹:۳۷ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

جشن «ايوان كوپالا» – چهارشنبه سوري اسلاو‌ها - تور روسيه

تور روسيه - جشن «ايوان كوپالا» – چهارشنبه سوري اسلاو‌ها

«ايوان كوپالا» (Ivan Kupala - تور روسيه ) يكي از جشن هاي تابستاني اقوام اسلاو نژاد است كه شباهت هايي به چهارشنبه سوري ايراني دارد.

اين جشن باستاني، ريشه در آيين هاي پاگانيستي (بت پرستي) دارد؛ دوراني كه به خدايان متعدد و نيروهاي طبيعي و جادو اعتقاد داشتند.
آيين «ايوان كوپالا»، درباره تطهير انسان، عشق و زايندگي و راندن نيروي هاي اهريمني با استفاده از آب و آتش (دو نيروي متضاد طبيعت تور روسيه ) است.

اسلاوهاي باستان اين آيين را در بلند ترين روز سال (انقلاب تابستاني) جشن مي گرفتند. روزي كه خورشيد بيشتر از همه روزهاي ديگر به زمين مي تابد.
با ورود مسيحيت ارتودوكس به روسيه (حدود هزار سال پيش) اين جشن با روز «يحيي تعميد دهنده» (يوحنا) آميخته شد و امروزه، با چند روز جا به جايي، در ۱۵ تيرماه (۶ ژوييه) برگزار مي شود.

اعتقاد بر اين است كه در اين روز، طبيعت نيروي شفا دهنده پيدا مي كند. درختان با خش خش برگ هايشان با هم حرف مي زنند و حيوانات با هم صحبت مي كنند. حتي علف ها نيروهاي جادويي پيدا مي كنند.
مردم و به خصوص دخترها، صبح خيلي زود بيدار مي شوند و پاي برهنه در طبيعت قدم مي زنند تا شبنم شفا دهنده به پايشان بخورد.
در اين روز همه بايد تني به آب بزنند و شنا كنند. بعد به دنبال جمع آوري گياهان درماني مي روند.
دخترها، از ۱۲ گل و گياه مختلف دسته گل درست كرده و روي سرشان مي گذارند.

هوا كه روي به تاريكي مي رود، خرمن آتش برپا مي كنند و دور آتش، دست به دست هم داده و آواز مي خوانند و مي رقصند.
زوج هاي دختر و پسر دست هم را مي گيرند و از روي آتش مي پرند. اين يك جور «آزمون آتش» است. اگر بتوانند با هم، بدون اين كه دستشان از هم جدا شود بپرند، با هم ازدواج مي كنند و زندگي شان دوام مي آورد. هر چه بلندتر بپرند، خوشبخت تر مي شوند. اگر دستشان از هم جدا بشود، در زندگي هم از هم جدا مي شوند.

تور روسيه

بعد از پايان رقص و آواز، خرمن آتش را داخل آب مي اندازند و به سمت آب مي روند.
دخترها هم، چند شمع داخل دسته گل روي سرشان گذاشته و به آب روان مي سپارند. اگر دسته گل غرق شود، يعني جدايي در مسير عشقي. اگر روي آب بماند، يعني مراسم عروسي در راه است. اگر به خشكي برگردد، يعني در سال آينده تنها مي مانند.

سنت ديگر در اين شب، گرفتن فال با موم مذاب شمع است. شمع را بر مي گردانند و موم مذاب را داخل ظرفي از آب سرد مي ريزند و از روي شكل موم سرد شده، درباره آينده شان حدس و گمان مي زنند و خيالبافي مي كنند.
فال شمع فقط مختص به اين شب نيست و در مناسبت هاي مختلف مرسوم است.

اين شب، هيچ كس نمي خوابد. بعد از آب تني و آتش بازي و فال دسته گل و شمع و رقص و پايكوبي، دخترهاي مجرد دل به جنگل مي زنند. پسرها هم پشت سرشان. به دنبال «گل سرخس»!
اعتقاد بر اين است كه سرخس (كه اساسا گل نمي دهد - تور روسيه) در اين شب گل قرمز رنگي مي دهد كه هر كس آن گل را پيدا كند، به رمز و رموز تمام عالم دسترسي پيدا كرده و به خوشبختي ابدي مي رسد. حتي زبان حيوانات را ياد مي گيرد. اما نيروهاي جادويي و اهريمني محافظ اين گل هستند و خوشبختي حاصل از يافتن آن، به كسي نرسيده!

در واقع، يكي از دلايل آبتني و رقص و پايكوبي برهنه و به دل جنگل زدن دختر و پسرها، جداي باور به تطهير روح و بدن انسان، بهانه اي است براي اين كه دختر و پسرها از هم دلبري كنند و جرقه ازدواج زده شود.

 

درباره ريشه كلمه «ايوان كوپالا» نظرات مختلفي مطرح است.
بعضي ها مي گويند كه «كوپالا» همان «كيوپيد» اسلاو هاست. «كيوپيد» خداي عشق و شهوت در اساطير رومي است. همان پسربچه كوچكي كه نماد روز ولنتاين است.
بعضي ها مي گويند كه «كوپالا» از كلمه «كوپات» روسي به معني «آب تني دادن» آمده است. «ايوان» هم همان «يحيي تعميد دهنده» (يوحنا) است.
گروه ديگري مي گويند اين جشن ريشه در آيين زرتشتي دارد و ايوان، همان زرتشت است. كوپالا هم از كلمه يال و كوپال به معناي تنومند آمده. يعني جشن «زرتشت تنومند».

ريشه و تاريخچه اين جشن هرچه كه باشد، در اين روز و شب، دختر و پسرهاي جوان حسابي خوش مي گذرانند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۸:۵۰ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

درخت توس در روسيه

در اقليم هاي مختلف، بعضي درختان داراي جايگاه فرهنگي و اعتقادي خاصي هستند. مثل انار، زيتون، سرو، چنار، خرما، بلوط و…
در روسيه، درخت «توس» (غان) يكي از اين درختان است.
پوست درخت توس (beresta به زبان روسي) نرم و سفيد و انعطاف پذير است. براي همين از زمان هاي دور از آن براي نوشتن استفاده مي كرده اند.

بعضي از اين مدارك (مثل پاپيروس - تور روسيه ) تا به امروز باقي مانده اند. از جمله مشق و تكليف و نقاشي هاي يك پسر شش هفت ساله روس كه حدود ۷۵۰ سال پيش زندگي مي كرده است.

تور روسيه

يا در زمان شوروي سابق، زماني كه مخالفان سياسي را به اردوگاه هاي كار اجباري (گولاگ) در مناطق سرد و دوردست مثل سيبري تبعيد مي كردند، خبري از كاغذ و قلم نبود. براي همين تبعيديان روي پوست درخت توس نامه مي نوشتند و در فرصت هاي مناسب از قطار به بيرون مي انداختند. اهالي محلي كه اين نامه ها را پيدا مي كردند هم به نحوي نامه را به دست دوست و اقوام نويسنده نامه مي رساندند.

از پوست درخت توس كه مانند چرم انعطاف پذير است، براي ساختن وسايل زندگي مثل دمپايي و ظروف نگهداري مواد غذايي و… هم استفاده مي شده است. امروزه اين وسايل جنبه تزييني و سوغاتي پيدا كرده اند و به شكل هنرمندانه اي جعبه و قوطي و كيف و حتي سماور از آن مي سازند.

شيره درخت توس (birch syrup - تور روسيه ) هم يكي ديگر از دلايل محبوبيت اين درخت در ميان روس هاست. در زمان محدود و مشخصي در بهار، سوراخي در تنه درخت ايجاد كرده و شيره روان و شيرين مزه درخت را جمع آوري مي كنند. شيره تا چند روز قابل استفاده است و براي نگهداري بيشتر، آن را فريز يا پاستوريزه مي كنند.
در بازار، آب ميوه درخت توس هم به فروش مي رسد.

از جنبه هاي اعتقادي درخت توس هم مي توان به فستيوال «سميك» (semik) اشاره كرد.
تا قبل از ورود مسيحيت به روسيه (حدود هزار سال پيش) اوايل ماه ژوئن، هفته اي به نام «هفته سبز» را جشن مي گرفتند.
اسلاو ها اعتقاد دارند كه «روسالكا» (rusalka ) يا پري هاي دريايي، شب ها از آب بيرون آمده و با زيبايي مسحور كننده شان، مردان را اغوا كرده و با خود با اعماق آب (دنياي مردگان - تور روسيه) مي برند.

اسلاو هاي پاگان (بت پرست)، اعتقاد داشتند كه در هفته سبز، «روسالكا» ها روي درختان توس و بيد، به كمين مردان مي نشينند. براي همين، زنان روستايي به درخت توس، نذري (مثل سير و عود) و دعا مي بستند تا روسالكا ها به مردانشان آسيب نزنند. دختران جوان هم شب زنده داري كرده و به رقص و پايكوبي مشغول مي شدند.
شنا كردن در شب هم كه در فرهنگ قديمي اسلاو ها شگون نداشت، در اين هفته به طور كلي ممنوع بوده.

علاوه بر اين، در اين هفته به مردگان احترام مي گذاشتند و در بيرون و داخل منزل، درخت توس را با روبان و دانه هاي تسبيح تزيين مي كردند و در آخر جشن، درخت را به آب مي انداختند.

با ورود مسيحيت به روسيه، فستيوال «سميك» هم مانند ديگر رسم و رسوم، با اعتقادات مسيحي آميخته شد و امروزه اين جشن به «هفته مقدس تثليث» (خدا، پسر، روح القدس) تغيير ماهيت داده است.

لازم به توضيح است كه درختان و بوته هايي مثل زالزالك، بلوط، بيدمشك و بيد هم از جايگاه خاصي در فرهنگ اسلاو ها برخورداند.

 

سفر به روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۷:۴۷ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

والِنكي، پوتين سنتي روسي

والِنكي، پوتين سنتي روسي - تور روسيه

 

والِنكي (valenki) پوتين سنتي روسي است از جنس پشم گوسفند به صورت نمد.
خيلي گرم است، اما ضد آب نيست، براي همين زيرش را با چرم يا روپوش پلاستيكي مي پوشانند.
اوايل قرن بيستم از مد افتاد و پوشيدنش يادآور فقر بود، اما در سال هاي اخير دوباره مد شده.
قديم ها دست دوز درست مي كردند، اما امروزه صنعتي شده و رنگ و طرح هاي متنوعي پيدا كرده.
والِنكي يكي از سوغاتي هاي روسيه است كه همه جا، از كنار جاده ها گرفته تا مراكز خريد لوكس، به فروش مي رسد.

 

تور روسيه 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۶:۵۶ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

جشن پايان دبيرستان در روسيه

جشن پايان دبيرستان در روسيه - تور روسيه

 اواخر ماه ژوئن، دانش آموزان دبيرستاني بعد از ۱۱ سال درس خواندن، روزهاي خوب و خوشي دارند. تور روسيه 
امتحان هاي سراسري پايان دبيرستان كه كاركرد كنكور را دارد، پاس كرده و فارغ التحصيل شده اند و تقريبا به سن قانوني رسيده اند.
جشن پايان دبيرستان خيلي پر سر و صدا برگزار مي شود. اول از همه اين كه در اين مراسم ديپلم خود را دريافت مي كنند. دخترها معمولا لباس شب و پسرها كت و شلوار مي پوشند و از آخر شب تا خود صبح مي زنند و مي رقصند و مشروب مي خورند. مدارس هم بسته به توانايي مالي، مراسم مختلفي برايشان ترتيب مي دهند. پياده روي دسته جمعي، قايق و كشتي سواري، رقص و آواز و بزن و بكوب.
مهمترين و باشكوه ترين جشن فارغ التحصيلي در سن پترزبورگ طي مراسم «بادبان هاي سرخ» برگزار مي شود كه در دنيا بي نظير است و ميليون ها توريست داخلي و خارجي را به اين شهر مي كشاند.

تور روسيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۳۶:۰۱ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع:

تور روسيه - ويكوپ نيوِستي

 

يكي از سنت هاي جالب روس ها در مراسم عروسي، «ويكوپ نيوِستي» (vikup nivesti - تور روسيه ) يا آزمون هاي كوچك و خنده داري است كه اقوام و دوستان عروس براي داماد ترتيب مي بينند.

آقا داماد وقتي كه با دسته گل به منزل عروس خانم مي رود تا او را با خود به محضر يا كليسا ببرد، با چندين و چند جور آزمون فيزيكي و روانشناسي و هوش و… مواجه مي شود كه اگر از عهده شان بر نيايد، بايد جريمه بدهد. معمولا دوستان آقا داماد پول به دست آماده اند تا جريمه را نقدا پرداخت كنند.

 

مثلا بايد از راه پله بالا برود، بدون آن كه پايش را رو پله بگذارد. يا مثلا از بين چند جاي بوسه روي كاغذ، لبان عروس را تشخيص بدهد. يا كهنه بچه را روي عروسك عوض كند.
سناريوهاي اين مسابقه ها خيلي مختلف و خلاقانه است و كلي خاطره مي شود. خلاصه تا پدر داماد را در نياورند و از هفت خوان رستم رد نشود، دستش به عروس خانم نمي رسد.  تور روسيه ...

 

ريشه اين سنت به قرن ها قبل باز مي گردد. آن زمان ها داماد قبل از بردن عروسش، به اقوام و دوستان عروس هداياي كوچكي مثل پارچه و مواد خوراكي مي داده.

سنت ديگري هم در ميان برخي مناطق روسيه رايج بوده كه ديگر منسوخ شده و شباهت زيادي به شيربها دارد. داماد مي بايست مبلغي را به خاطر باكره بودن دختر به خانواده او پرداخت مي كرده.

جداي «ويكوپ نيوِستي» كه سمبليك بوده و جنبه شوخي و تفريح دارد، سنت «شير بها» هنوز هم بين مسلمان هاي روس رواج دارد و به آن «كاليم» مي گويند.

جالب اين كه تا حدود يك قرن پيش، سنت جهيزيه يا «پريدانويه» (pridanoye) بين روس ها مرسوم بوده و هنوز هم مردم با اين سنت آشنا هستند.

تور روسيه



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۳۵:۰۰ توسط:زاهده سادات جبلي موضوع: